Professor Deliang Chen får nytt FN-uppdrag

FN:s vetenskapliga klimatpanel, IPCC, har utsett Deliang Chen, professor i fysikalisk meteorologi vid Göteborgs universitet till en av de samordnande huvudförfattarna till en rapport om klimatförändringar.

Du har fått ett nytt uppdrag, kan du beskriva det?

– Jag är utsedd till samordnande huvudförfattare till det första kapitlet av en rapport som handlar om klimatförändringar och förslag på hur vi kan motverka dessa. Jag har huvudansvaret för att granska nya artiklar som har blivit publicerade i vetenskapliga tidskrifter. En stor del av mitt arbete handlar om att läsa tusentals vetenskapliga artiklar och sammanfatta resultatet på ett korrekt och tydligt sätt. Resultatet av rapporten kommer bli presenterat 2021 och är ett viktigt underlag vid internationella förhandlingar om klimatförändring och vilka anpassningar och åtgärder vi behöver göra.

Pierre De WitKan du berätta kort om FN:s klimatpanel?

– IPCC bildades 1988 och har nästan 200 stater som medlemmar. Syftet med panelen är att förmedla till omvärlden det senaste inom forskning om klimatförändringar och på vilket sätt klimatförändringar påverkar vår miljö, ekonomi och vårt samhälle. Panelen består av tre arbetsgrupper: de fysikaliska, kemiska och biologiska vetenskapliga grunderna kring klimatförändringar, den andra är effekterna av klimatförändringar och den tredje är vilka möjligheter samhället har för att motverka och anpassa sig till klimatförändringarna.

Vad hoppas du kunna åstadkomma?

– Jag hoppas kunna ge bästa möjliga underlag för de som ska fatta beslut och på så sätt bidra till en global hållbar utveckling. Min förhoppning är att jag kan bidra till att främja klimatforskning och inspirera studenter och yngre forskare till att bli mer globala i sitt sätt att tänka och agera.

Vad är den största utmaningen?

– Sedan 20 år tillbaka har jag har varit involverad i IPCC:s arbete. Genom åren har jag haft olika roller men jag har aldrig tidigare varit samordnande huvudförfattare, vilket känns spännande. Den största utmaningen är försöka ta tillvara på all den kompetens, expertis och de perspektiv som finns hos de många författarna så att rapporten blir så heltäckande och adekvat som möjligt.

Om Deliang Chen

Deliang Chen, professor i fysikalisk meteorologi vid Göteborgs universitet. Han är ledamot av Kungl. Vetenskapsakademien, ledamot av European Academy of Sciences and Arts, ledamot av Chinese Academy of Sciences och expert på regionala klimatanalyser för Sverige och Kina, relationen mellan väder och klimat, och klimatmodellering.
Deliang Chen har tidigare haft uppdraget som Executive Director vid International Council for Science (ICSU) och har deltagit i ett flertal nationella och internationella kommittéer och styrelser. Han har även fungerat som rådgivare i klimatfrågor till flera olika statliga och icke-statliga organ världen över, bland annat som vetenskaplig direktör vid Kinas nationella klimatcentrum i Peking.

Kontakt

Deliang Chen, professor vid institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet
031-786 4813, deliang@gvc.gu.se