Prestigefullt EU-bidrag till internationell forskarskola om kritiskt kulturarv

Centrum för kritiska kulturarvsstudier har ihop med flera universitet och kulturarvsinstitutioner i Europa beviljats bidrag från det prestigefyllda EU Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network.

− Det är verkligen roligt att vi beviljats detta bidrag för att skapa en forskarskola med fokus på kritiska kulturarvsstudier, säger Kristian Kristiansen, professor i arkeologi och föreståndare för Centrum för kritiska kulturarvsstudier (CCHS). Programmet kommer att pågå under fyra år och innefattar 15 doktorandtjänster varav tre kommer att utlysas vid Göteborgs universitet. Forskarskolan är ett samarbete mellan universitet och kulturarvsinstitutioner i Sverige, Storbritannien, Nederländerna, Portugal, Spanien, Belgien och Italien.

Ansökan kretsar kring fyra olika teman (Heritage Futures, Curating the City, Digital Heritage, Heritage and Wellbeing and Management and Citizen Participation) som är kopplade till Centrum för kritiska kulturarvsstudier. Doktoranderna kommer att vara fördelade mellan dessa teman och vid Göteborgs universitet kommer två doktorander att vara placerade vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, en inom temat digitala arkiv och en inom temat kultur och hälsa. Vidare kommer en doktorand att vara placerad på Institutionen för kulturvård (med stöd av HDK) inom Curating the city. Projektet kommer att koordineras vid Institutionen för historiska studier där Kristian Kristiansen är verksam.

− Denna forskning kommer att ha en stor inverkan på framtida kulturarvspolitik och kopplas till nya utbildningsformer, säger Ingrid Martins Holmberg som är en av koordinatorerna för CCHS/Curating the City och lektor vid Institutionen för kulturvård där en doktorand från denna forskarskola kommer att vara placerad.

Läs mer om Centrum för kritiska kulturarvsstudier (CCHS) här och mer om Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network här.

För mer information kontakta Kristian Kristiansen: kristian.kristiansen@archaeology.gu.se eller Ingrid Martins Holmberg: ingrid.holmberg@conservation.gu.se, 070-8387981