Ökat stöd för klimatåtgärder i Kina och USA

Under decenniet mellan 2009 och 2019 har stödet för klimatåtgärder ökat i Kina och USA, och är fortsatt starkt i Sverige. Det visar studien "The Climate Decade: Changing Attitudes on Three Continents" som bland andra en grupp forskare från Institutionen för nationalekonomi med statistik, har genomfört.

Med identiska undersökningar med ett decenniums mellanrum har Fredrick Carlsson, Mitesh Kataria, Elina Lampi, Åsa Löfgren och Thomas Sterner från Göteborgs universitet, tillsammans med Alan Krupnick, Ping Qin, och Xiaojun Yang undersökt hur attityder och betalningsvilja för klimatpolitiken har förändrats i USA, Kina och Sverige. Studien "The Climate Decade: Changing Attitudes on Three Continents" har publicerats av forskningsinstitutet Resources for the Future.

Alla tre länder uppvisar en ökad betalningsvilja för begränsning av klimateffekter. För tio år sedan hade Sverige en större andel som var övertygade om att klimatförändringarna orsakas av mänsklig aktivitet och en högre betalningsvilja, men idag är de nationella medelvärdena mer lika.

Även om det offentliga stödet för klimatpolitiken mellan länderna, finns det stora skillnader inom dem. Enligt forskarana är en delförklaring politisk polarisering i klimatfrågan.

Mer info och hela studien finns på Resources for the Future's webbplats.

Infografik över resultaten i studien
Foto: Resources for the Future