Företag investerar mycket i hållbar innovation, men vad krävs egentligen för att lyckas? Samarbete och öppenhet, miljöinnovationer samt företagets resultat identifieras som tre avgörande faktorer i ett företags strävan efter hållbar framgång.
Bild
Hani Elzoumor
I sin doktorsavhandling har Hani Elzoumor studerat innovationsekosystem – ett nätverk av aktörer, institutioner, aktiviteter och infrastruktur – som formar hur svenska och europeiska innovativa företag utvecklar hållbara innovationer. Han har identifierat tre framgångsfaktorer:
Samarbete och öppenhet – hur företag söker samarbete och extern kunskap
Miljöinnovationer – utveckling av produkter, processer och tjänster med lägre miljöpåverkan
Företagets resultat – mätt genom indikatorer för produktivitet och ekonomiskt resultat
– Dessa tre faktorer är nära sammankopplade och har stor påverkan på varandra. Företag som samarbetar och utbyter kunskap mer öppet tenderar att skapa mer hållbar innovation, och dessa innovationer påverkar i sin tur både produktivitet och lönsamhet positivt.
Avhandlingen undersöker vidare hur innovativa företag navigerar i sina innovations-ekosystem genom att hantera de inneboende komplexiteter, avvägningar och osäkerheter som uppstår från institutionella strukturer, yttre påtryckningar och begränsade resurser
Företagen använder sina interna styrkor – till exempel förmågan att ta till sig ny kunskap och att skapa värde från sina innovationer – för att möta dessa utmaningar. Genom att göra det kan de både ta vara på möjligheter och bidra till en mer hållbar utveckling.
– Genom att studera hur svenska och europeiska företag interagerar inom sina innovationsnätverk visar forskningen att valet av rätt samarbetspartners och att bygga förtroende kan vara avgörande för att driva både hållbar utveckling och lönsamhet.
Öppenhet kan ersätta patent
En överraskande upptäckt var att företag ibland kan ersätta traditionella skyddsmekanismer, såsom patent, med öppenhet. Den ursprungliga hypotesen var att ju mer öppna företagen blir, desto mer måste de skydda sig. Men det visade sig vara tvärtom.
– Genom att bygga starka och förtroendefulla samarbeten kan företag utveckla miljöinnovationer utan att vara beroende av kostsamma skyddsstrategier – en praxis som är särskilt värdefull för små och medelstora företag, samt mikroföretag med begränsade resurser.
Implikationer för beslutsfattare, företagsledare och forskning
Den här forskningen är viktig eftersom den tar upp aktuella frågor om hur företag kan vara både hållbara och konkurrenskraftiga. Den visar att det faktiskt går att kombinera miljöansvar med lönsamhet – om företagen använder rätt strategier och samarbetar smart inom sina innovationsnätverk.
För politiker och beslutsfattare ger resultaten värdefulla insikter om hur samhället kan stödja företag i att utveckla miljövänliga lösningar. Till exempel kan man utforma mer effektiva ramverk och stöd som gör det lättare för företag att satsa på renare teknik utan att förlora sin konkurrenskraft.
För företagsledare visar forskningen hur man kan hantera osäkerheter och utmaningar, och samtidigt använda både egna resurser och kunskap utifrån för att utvecklas hållbart. Den uppmuntrar till ett nytt sätt att tänka, där öppenhet och miljöinnovation ses som investeringar som stärker företaget på lång sikt – inte som risker eller extra kostnader.
Även för forskningen är studien viktig. Den ger nya insikter om hur företag kan möta krav från omvärlden och samtidigt skapar förutsättningar för att skapa hållbara innovationer. Den hjälper oss att bättre förstå hur företag kan hanterar komplexa utmaningar särskilt med tanke på klimatförändringar och hållbarhetspåverkan.
– Forskningen bidrar med värdefull kunskap till både akademiska och politiska diskussioner om hur vi kan ställa om till ett mer hållbart samhälle. Genom att analysera data från många olika företag ger den pålitliga och breda insikter i hur klimatdriven innovation kan påskyndas – samtidigt som ekonomisk stabilitet och företagens konkurrenskraft behålls.
Hani Elzoumor försvarade sin doktorsavhandling vid en offentlig disputation den 5 september 2025, på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.