Nya forskningsfartyget snart klart för sjösättning

Arbetet med Göteborgs universitets nya forskningsfartyg fortskrider. Nu är det snart dags för sjösättning.
− Varvet beräknar att sjösättningen av det nya forskningsfartyget Skagerak kommer att ske den sista oktober, säger projektledaren Anders Backman.

Fartyget Skagerak med byggnadsställningar.

Foto Håkan Kristiansson.

Sjösättningen innebär att fartyget flyttas till en ponton, så att fartyget flyter när pontonen fylls med vatten och sjunker.

− Innan sjösättningen flyttas fartyget från byggplasten till en pråm som sedan sänks ner i vatten tills fartyget flyter av egen flytkraft, säger projektledaren Anders Backman.

Närmar sig slutet av arbetsprocessen

Göteborgs universitet beställde i november 2013 ett nytt fartyg för utbildning och forskning. Det ska ersätta det drygt 45 år gamla fartyget Skagerak.

Fartyget får en besättning på fem personer och rymmer ett tjugotal forskare och studenter. Det nya fartyget kommer överta det gamla fartygets namn.

Under hösten 2014 skars den första plåten till fartygets skrov ut på varvet Nauta Shiprepair i Gdynia. Nu är allt stålarbete för fartyget i det närmaste klart. Det nya forskningsfartyget har förlängts och kommer att bli 49 meter istället för 46 meter.

Kontrollanter på plats

På plats vid varvet i Polen finns nu GU:s team som består av tre personer som jobbar med kvalitet och byggnadskontroll.

− De har fullt upp att göra eftersom varvet arbetar i skiftet, säger Anders Backman.

Göteborgs universitets nya forskningsfartyg är inte bara nästan femtio meter långt utan även runt tjugo meter högt.

− Från fartygets botten till översta däck är det många trappsteg så det känns i benen att klättra upp till översta däck, säger Anders Backman.

En ny fas börjar

Efter sjösättningen flyttas fartyget till en utrustningskaj vid varvet. Där provkörs fartyget och alla system i fartyget färdigställs. Som avslutning kommer leveransprovturen. När den är godkänd är det dags att skifta till svensk flagg och mönstra svensk besättning för resan mot hemmahamnen.

− Nu går vi in i en ny fas. Fram tills nu har det handlat om att allt stålarbete ska bli klart men nu kommer fartyget att fyllas med folk från olika underentreprenörer. Specialhantverkare ska göra i ordning sina respektive system. Det gäller allt från el- och data installationer till inredning i hytter och mässar, säger Anders Backman.

Att många underentreprenörer framöver ska samsas på fartyget ställer stora krav på varvets samordningsförmåga.

− Det är alltid en lång och snårig väg att gå från kontrakt till ett färdigt fartyg. Jag är glad att vi kommit så här långt och att vi börjar se leveransen av ett färdigt fartyg framför oss, säger Anders Backman.

Läs mer om fartyget här>>

Foto:
Fartygsbild, fotograf Håkan Kristiansson.
Porträttbild av Anders Backman