Nya bestånd av vildkatter upptäckta i Katalonien

Ett internationellt forskarteam har upptäckt hittills okända bestånd av vildkatter i Katalonien. Forskarteamet leds av forskaren Ferran Sayol vid Göteborgs universitet.

Vildkatten passerar i mörkret. Dräkten påminner om en randig bondkatts.

Foto Josep Puig.

I Katalonien, på den nordvästra delen av Iberiska halvön, arbetar vetenskapsmän och biologer tillsammans för att hitta nya bestånd av vildkatter som har förblivit oupptäckta i decennier.

Tack vare ett projekt – som bygger på expertidentifiering av bilder tagna på natten med kamerafällor, har två nya bestånd upptäckts.

Stora kattdjur, som lejon och tigrar, är några av de mest symboliska och välkända djuren, men majoriteten av världens 40 kattarter är små, skygga varelser. Den europeiska vildkatten (Felis silvestris) är ett exempel.

– Den lever i blandskogar i centrala och södra Europa, men eftersom vildkatterna är skygga nattdjur är det svårt för forskarna att observera dem. Det har gett dem smeknamnet ”skogens spöken”, säger forskaren Ferran Sayol, är medarbetare vid Göteborgs universitet och medlem av Göteborgs centrum för globala biodiversitetsstudier (GGBC).

Upptäcktes av kameror

Människan stöter sällan på vildkatter och kamerafällor är därför ett användbart redskap för att lära sig mer om arten. För att samla in data placerades kamerorna längs smala stigar i skogen där de aktiverades av djurens rörelser. Med hjälp av denna teknik har en grupp volontärer, under ledning av forskaren Ferran Sayol vid Göteborgs universitet och mastersstudenten Marc Vilella vid Universitat Autònoma i Barcelona, upptäckt nya vildkattbestånd på platser där informationen hittills varit knapp och otillförlitlig.

Ferran Sayol och Carles Martorell sätter kamerafällan vid en stig– Sedan 2013 har vi satt upp fällor i nya områden, utanför de platser där vi vet att vildkatter lever. Och det har gett oss spännande överraskningar, säger Ferran Sayol.

Den här informationen blir värdefull när forskarna ska uppdatera vildkattens utbredningsområde i Katalonien och gör det möjligt att bedöma bevarandestatusen mer korrekt.

– Med hjälp av volontärbiologerna kan vi studera många fler platser och öka antalet människor som är engagerade i projektet”, säger mastersstudenten Marc Vilella.

Med hjälp av medborgarforskning

De volontärer som deltar i projektet sätter vanligtvis upp kameror i närheten av sina hem eller i områden de känner till väl. De drivs av belöningen om att få vara med om spännande upptäckter och att få lära sig om vilka arter som ”fångats” på kameran.

Efter den inledande framgången har projektet fått ekonomiskt stöd från Barcelona zoo. I år kommer kamerafällor att sättas upp i ännu fler områden så att man kan fortsätta övervaka vildkattbestånden med hjälp av nya, engagerade volontärer.

Resultaten har publicerats i den katalanskspråkiga tidskriften Butlletí de la Institució Catalana d’Història Natural (ICHN).

Kontakt: Ferran Sayol, ferran.sayol@gu.se, +34680130610
Länk till artikel (katalanska):
Foto:
Vildkatten (Felis silvestris), tagen med en av kamerfällorna som utlöses när den ser rörelse från ett djur. Foto Josep Puig.
Ferran Sayol (GU, höger) och Carles Martorell, sätter upp en kamerafälla vid en liten skogsstig i de lägre delarna av Pyreneerena i Katalonien. Foto Josep Puig.