Ny docent i fysik

Tre frågor till Giovanni Volpe som antagits som oavlönad docent i fysik vid Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Vad handlar din forskning om?

– Jag forskar inom flera olika områden. En del i mitt arbete handlar om konstgjorda ”micro swimmers”. Förenklat så handlar det om biologiska och artificiella föremål i mikroskopisk storlek som kan ta sig fram själva och motverka mikroorganismer. Forskning om ”Micro Swimmers” innebär en mängd möjligheter inom grundvetenskap, nanovetenskap och nanoteknik.

Giovanni Volpe– Jag samarbetar med Karolinska Institutet inom ett projekt som handlar om neurodegenerativa sjukdomar, som Alzheimers sjukdom, Parkinsons sjukdom och ALS. Vi har utvecklat en programvara som fungerar som en verktygslåda, som hjälper oss att tidigt upptäckta dessa sjukdomar.

– Ett annat projekt handlar om optisk fångst och optisk manipulation. Med hjälp av optiska pincetten kan jag exempelvis mäta mikroskopiska krafter.

– Till sist arbetar jag även med ett projekt som handlar om att hantera utmaningar med den kondenserade materiens fysik, alltså materia och processer på atomär nivå. Till hjälp har vi inlärningsmaskiner som kan hantera komplexa algoritmer.

Vad kan samhället lära av din forskning?

– Jag hoppas att arbetet med ”Micro swimmers ” kan bli en grund att bygga vidare på. Så att vi i framtiden kan använda ”Micro swimmers ” i verkliga livet. Det kan exempelvis handla om att kunna rengöra förorenad jord eller utveckla så kallade kirala läkemedel, det vill säga mediciner som är både mer selektiva, mer styrbara och har mindre biverkningar. Arbetet inom neurovetenskap kommer förhoppningsvis leda till att vi snabbt kan upptäcka och behandla neurodegenerativa sjukdomar.

Vad tycker du är mest spännande i framtiden?

– Det som är mest spännande är möjligheten att använda artificiell intelligens för att lösa fysiska och medicinska problem. I framtiden kommer vi att gå från att det är människor som utvecklar och testar idéer till att det är datorer och system som kommer att undersöka och analysera varandra.

Kontakt:

Giovanni Volpe, institutionen för fysik , Göteborgs universitet
031-786 9137, giovanni.volpe@gu.se

Foto: Porträtt av Giovanni Volpe, fotograf Malin Arnesson.