Ny docent forskar om havet kring Antarktis

Tre frågor till Sebastiaan Swart som antagits som oavlönad docent i oceanografi vid Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Hur ser du på utmärkelsen?

– Ärligt talat har jag ganska nyligen flyttat till Göteborgs universitet så docentprocessen och utmärkelsen var okänd för mig. Men den ger anledning till att reflektera över vad jag hittills uppnått som forskare och hur jag vill att det ska bli framöver. Jag uppskattar erkännandet för den forskning jag och mitt team har gjort och hoppas att kunna använda min docentur som en stimulans för de riskfyllda och spännande utmaningarna inom vetenskapen som vi kommer att möta inom en snar framtid.

Vad handlar din forskning om?

– Min forskning handlar om de fysiska processer som inträffar och utvecklas i de övre lagren av havet. Här finns grunden till de väderförhållanden som sedan uppstår. Men det är svårt att helt tolka och förstå allt som händer i dessa havslager. Särskilt i det avlägsna och kalla vattnet kring Sebastiaan Swart Antarktis, där mina platser för fältstudier ligger.

– Jag använder ett slags havsdrönare, som ”flyger ”genom havet i 6-12 månader åt gången och mäter och samlar in data för de fysiska egenskaperna hos havet. Dessa robotplattformar skickar data tillbaka till oss och tar emot nya kommandon från oss via satellitkommunikation. Under 2018 och 2019 kommer vi för första gången att skicka havsdrönare under Antarktis havsis för att göra vetenskapliga mätningar.

Hur kan din forskning användas av samhället?

– Havet och de processer som sker i det är avgörande för nuvarande och framtida klimat. Processerna i havet reglerar koldioxid- och värmeväxlingen mellan hav och atmosfär och påverkar därför klimat- och ekosystemhälsa i oceanerna.

– Vi behöver information från haven för att förbättra uppskattningarna av hur jordens klimat kommer att se ut i framtiden. Södra havet är också källa till de flesta näringsämnena som finns i världens hav. Fisk och andra marina arter i våra oceaner använder näringsämnen som oftast ursprungligen kommer från södra havet.

Kontakt:
Sebastiaan Swart, universitetslektor vid Göteborgs universitet,