dick kasperowski
Dick Kasperowski, forskare i vetenskapsteori, är medförfattare till en ny bok som ger ett globalt perspektiv på kommunikation av vetenskaplig kunskap.
Foto: Johan Wingborg

Ny bok ger globalt perspektiv på vetenskapskommunikation

Dick Kasperowski från Göteborgs universitet är en av 108 författare som tillsammans skrivit en bok om kommunikation av vetenskaplig kunskap – med globalt perspektiv. Boken lanseras idag, den 15 september, i Mexiko City.

Boken med titeln Communicating Science. A global perspective är den första studien som beskriver hur vetenskapskommunikation har utvecklats runt om i världen under de senaste femtio åren. Den behandlar situationen i 39 länder; avancerade nationer i Europa, Asien och Amerika och tillväxtekonomier som Ryssland, Jamaica, Estland, Iran och Pakistan.

Modern vetenskapskommunikation har under 1900-talet utvecklats både som ett forskningsområde och en praktik – med djupa historiska rötter. Hur började det hela? Hur har utvecklingen varierat från ett land till ett annat?

– Vad motiverade regeringar, institutioner och människor att se vetenskapskommunikation som ett svar på frågor om vetenskapens samhälleliga plats? Vilka var de speciella förhållandena för de skandinaviska länderna  i denna process? Det är några av frågorna jag har undersökt och skriver om i ett kapitel om Skandinavien tillsammans med Per Hetland, Oslo universitet, och Kristian Nielsen, Århus universitet, säger Dick Kasperowski, docent i vetenskapsteori vid institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori.

Boken är open acces och kan laddas ner utan kostnad. Se mer information på ANU Press webbsida.

Kontakt: Dick Kasperowski, dick.kasperowski@theorysc.gu.se