Maureen McKelvey chef för Avdelningen för innovation och entreprenörskap
Maureen McKelvey
Foto: Carina Gran

Maureen McKelvey chef för Avdelningen för innovation och entreprenörskap

Maureen McKelvey är från 1 juli 2020 ny chef för Avdelningen för innovation och entreprenörskap, en avdelning inom Institutionen för ekonomi och samhälle på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Utöver att leda avdelningen kommer Maureen att fortsätta skapa en stark forskningsmiljö inom innovation och entreprenörskap i Göteborg. Ett steg I denna riktning är GOT KIES, för närvarande ett forskningsnätverk om kunskapsintensiva entreprenöriella ekosystem, med målet att bli ett formellt centrum.

- Jag ser fram emot att fortsätta utveckla avdelningen! Forskning och utbildning inom våra ämnen innovation och entreprenörskap kan bidra till att förändra samhället i positiva riktningar, säger Maureen McKelvey.

Maureen McKelvey är professor i industriell ekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och har tidigare varit professor i innovationsekonomi vid Chalmers.

McKelvey har en lång karriär inom sitt akademiska område. 1996 vann hon det prestigefyllda Schumpeter Prize som delas ut av International Joseph A. Schumpeter Society. Hon har publicerat ett dussintal böcker och ett stort antal artiklar i internationella tidskrifter samt gjort utredningar för Sverige och EU. Under åren 1999 - 2001 var hon medlem i IVA:s ledarskapsprogram IFG. Hon har en BA i nationalekonomi och statskunskap från Rice University i USA och en MSc i Science and Technology Policy från Lunds universitet samt en doktorsexamen i teknik och social förändring från Linköpings universitet. 2017 fick hon medel till ett 10-årigt forskningsprogram inom ramen för Vetenskapsrådets Rådsprofessorprogram. Ledamot av IVA sedan december 2017.