John H.D. Eland utsedd till hedersdoktor

Professor John H.D. Eland från Oxford University har utsetts till hedersdoktor vid Naturvetenskapliga fakulteten.

John H.D. Eland är välkänd för sina pionjärinsatser vid utvecklingen av koincidensmätmetoder inom atom- och molekylfysik och har under en längre tid haft ett nära samarbete med forskare vid Göteborg universitet. I samband med hans pensionering 2006 överfördes två koincidensinstrument till Sverige som nu utgör en viktig del av infrastrukturen för atom- och molekylfysik på institutionen för fysik.

John H.D. Eland känner sig hedrad för utmärkelsen att bli hedersdoktor men blev överraskad när han fick beskedet.
– Jag hade ingen aning förrän dekanen ringde och berättade nyheten.John Eland

John H.D. Eland har varit en återkommande besökare hos institutionen för fysik, bland annat som gästprofessor mellan 2015 till 2018. Samarbetet har resulterat i flera doktorsavhandlingar, två nya koincidensinstrument som används av flertal nationella och internationella universitet.
– Faktum är att samarbetet startade nästan för ett halvt sekel sen. Det är ett privilegium och nöje att under så lång tid kunna få samarbeta och interagera med svenska forskare, säger John H.D. Eland.

Sverige har sedan länge varit ett föregångsland inom molekyl- och atomisk fysik.
– Och det gör att jag uppskattar denna utmärkelse desto mer, säger John H.D. Eland.

Atom- och molekylfysik, menar John H.D. Eland, är en ganska mogen vetenskap, inte alls lika ungt och hett som till exempel forskning om elementärpartiklar, kosmologi eller exoplaneter.
– Men det finns fortfarande mycket att lära och göra. Förvånande nog ligger vår forskning mycket nära det unga och heta området. Jag hoppas kunna fortsätta att bidra med att göra mätningar och analyser men framförallt att utveckla nya experimentella tekniker som kan svara på frågor som vi hittills endast har haft teorier om.

Professor Raimund Feifel kommer att vara värd för John H.D. Eland under promotionshögtiden. Promotionshögtiden äger rum den 18 oktober. Promotor är professor Hans Linderholm vid institutionen för geovetenskaper.