Innovation Spaces in Asia - ny bok av Maureen McKelvey och Sharmistha Bagchi-Sen

Innovation Spaces in Asia: Entrepreneurs, Multinational Enterprises and Public Policy, utgiven av Edward Elgar Publishers, Storbritannien, är en ny bok av professor Maureen McKelvey och professor Sharmistha Bagchi-Sen.

Bokomslag Innovation Spaces in Asia
Vad handlar boken om?
Boken Innovation Spaces in Asia: Entrepreneurs, Multinational Enterprises and Public Policy ger en inblick i hur och varför Asien i allt större utsträckning kommer att påverka global innovation. Asien förändras snabbt när det gäller såväl marknadsstruktur som teknologisk utveckling och användarpreferenser. Denna bok ger en empirisk förståelse för dessa dynamiska processer och tar upp betydelsen av multinationella företag, entreprenörskap och politiska beslut och styrmedel.

I boken ges nya teoretiska perspektiv och ny empirisk data om hur detta förändrar innovation och entreprenörskap globalt. De olika författarna presenterar studier av entreprenörer och stora företag i Asien, för att på så sätt kunna diskutera på vilket sätt kunder, institutioner och företag, både inhemska och utländska, interagerar för att påverka globala innovationsprocesser och produktionssystem.

För vem kan boken vara av intresse?
Boken riktar sig till personer i ledningsfunktioner inom innovationsområdet, men också till aktörer inom offentlig sektor och lobbyister, och som söker en grundläggande introduktion på ämnet. Även studenter på avancerad nivå och forskare som studerar innovation, internationell handel och entreprenörskap kommer att ha nytta av boken.

Boken är tillägnad Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur, som en del av forskningsprogrammet "Radical innovation for enhancement of the Swedish economy", lett av professor Maureen McKelvey. Boken lyfter också fram de bolag som tidigare sponsrat professuren i industriell ekonomi samt sponsorer av Handelshögskolans Visiting Professor Programme (VPP), genom vilket professor Sharmistha Bagchi-Sen kunnat undervisa och forska här på Handelshögskolan i Göteborg.

Sharmistha Bagchi-Sen är professor i geografi, vid the University at Buffalo-State University of New York, USA. Maureen McKelvey är professor i industriell ekonomi vid institutet för innovation och entreprenörskap på institutionen för ekonomi och samhälle, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Webbplats: www.handels.gu.se/iie

Läs mer om projektet "Radical innovation for enhancement of the Swedish economy".