Malin Broberg
Foto: Mikael Zanqrelle/GU

Helt klart med ny rektor vid Göteborgs universitet

Regeringen har idag fattat beslut om att anställa Malin Broberg som ny rektor vid Göteborgs universitet. Hon tillträder den 1 juli 2023.

­– Jag vill önska Malin Broberg ett stort lycka till i arbetet som rektor vid Göteborgs universitet. Med sin gedigna akademiska bakgrund inom psykologi samt erfarenhet av ledningsuppdrag har hon goda förutsättningar att utföra sitt kommande rektorsuppdrag på ett utmärkt sätt, säger utbildningsminister Mats Persson i ett pressmeddelande från regeringen.

Kommande universitetsledning

När det gäller hur övriga universitetsledningen kommer att se ut avvaktar tillträdande rektor Malin Broberg i första hand tillsättningen av prorektor.

I denna fråga fattar universitetets styrelse beslut den 14 juni, men redan den 23 maj intervjuas kandidaterna Carina Mallard och Max Petzold av hörandeförsamlingen som sedan lämnar sitt ställningstagande till styrelsen.

­– Vem som får uppdraget som prorektor påverkar hur jag kommer att forma och fördela andra uppdrag och ansvarsområden. I slutet av juni planerar jag att kunna presentera universitetsledningen i sin helhet, säger Malin Broberg.

Av: Ulrika Lundin