Heather Reese sitter på marken med en drönare
Foto: Malin Arnesson

Heather Reese får Naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris 2021

AI, Big data med satellitbilder och drönare. Hennes forskningsområde innefattar nya, spännande metoder som nu även hennes studenter fått ta del av. Heather Reese är universitetslektor vid institutionen för geovetenskaper och årets pedagogiska pristagare.

Grattis till det pedagogiska priset!
– Tack! Jag blev väldigt glad när jag fick höra att jag fått priset.

Du får bland annat priset för att ha använt programmering, AI och Big data i undervisningen. På vilket sätt?
– Inom mitt forskningsområde fjärranalys har vi länge använt AI metoder som machine learning. Fjärranalys har blivit allt mer populärt, och jag har introducerat algoritmiska metoder som behövs för dataanalys. Många studenter känner till fjärranalys och användningen av satellitbilder, vilket kan bero på Google Earth samt populariteten hos drönare. Just drönare är studenterna väldigt intresserade av – de är roliga.

Hur har det fungerat att undervisa på distans?
– Jag hade redan utvecklat en distanskurs och visste att undervisningen skulle fungera även på distans, så jag var nog lite förberedd. Studenterna gör beräkningar med hjälp av open source-program som de använder på sina egna datorer, vilket funkat ganska bra.

Porträttbild Heather Reese
Heather Reese
Foto: Malin Arnesson

När är det roligast att undervisa?
– När jag ser att studenterna blir lika entusiastiska över ämnet som jag är, och vill tillämpa tekniken på området som de själva är intresserade av. Jag blir också glad när studenter kommer över tröskeln och inser att det inte är så komplicerat att programmera.

Vad är på gång under hösten?
– Just nu utvecklar jag en doktorandkurs i AI för geovetenskap och miljövetenskap. Det finns ett växande intresse för ämnet och jag har även fått frågan från andra institutioner att hålla en workshop eller kurs om fjärranalys. Det är en teknik som används inom många olika områden. När vi flyttar till det nya huset Natrium hoppas jag kunna sätta upp ett VR-rum, där man med hjälp av 3D-modeller skulle kunna studera terränger som till exempel är otillgängliga att klättra runt i eller som man vill ”flyga runt i”. Det skulle i så fall bli ett komplement till exkursioner, för man behöver alltid koppla fjärranalysdata till vad man ser i verkligheten.

Motivering:

Heather Reese började undervisa vid institutionen för geovetenskaper 2018 och har på kort tid introducerat fjärranalys med drönare som en självklar del av kurser och projekt i grundutbildningen. Hon har även integrerat sina expertkunskaper inom programmering, AI och Big data i undervisningen vilket gör att studenterna får med sig högt efterfrågad kompetens när de kommer ut på arbetsmarknaden. Heather tilldelas det priset eftersom hon med stor pedagogisk skicklighet och uppfinningsrikedom utvecklat nya kurser, både på campus och online, där hon lyckas förmedla ”state of the art” på ett sätt så att alla kan följa med. Hennes kurser är mycket uppskattade av både studenter och lärarkollegor vilka i sin tur drar nytta av studenternas kunskaper inom ämnet.

Naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris

Det pedagogiska priset delas ut för att uppmärksamma goda insatser inom universitetets utbildningsverksamhet. Priset är ett verksamhetsbidrag om 250 000 kr för en uppskattad och framgångsrik lärargärning. Det kan delas ut till en eller delas mellan flera pristagare. Prisutdelningen äger rum den 2 december.