Framstående kulturvetare blir ny hedersdoktor

Professor Nancy Odegaard är framstående konservator och pedagog vid Drachman Institute, University of Arizona. Hon utnämns nu till ny hedersdoktor vid Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Professor Nancy Odegaard är chef för Preservation Division, Arizona State Museum, samt fellow i International Institute for Conservation (IIC) och American Institute for Conservation (AIC), där hon tidigare varit president.

Nancy Odegaard är känd för sitt engagemang för ursprungsbefolkning. Hon är huvudförfattare till uppslagsboken Materials Analysis in Art and Archaeology (2005). Institutionen för kulturvård använder denna bok i laborationer om materialvetenskap och bevarande tillsammans med professors Odegaards bok Old Poisons, New Problems: A Museum Resource for Managing Contaminated Cultural Materials (2005).

Nancy Odegaard är en kollega till professor Elizabeth E. Peacock vid institutionen för kulturvård som också blir hennes värd vid Göteborgs universitet.

− Nancy är en professionell konservator med många års praktisk erfarenhet. Hon är hängiven i att förmedla sin kunskap och sina praktiska färdigheter till nästa generation av kulturkonservatorer, säger professor Elizabeth E. Peacock vid institutionen för kulturvård, Göpteborgs universitet.

Engagemang för kulturav i Afghanistan och Irak

Nancy Odegaard var huvudtalare vid den fjärde Nordic Conservation PhD Colloquium, ett symposium som grundades av Elizabeth E. Peacock.

Nancy Odegaard har gått i bräschen för kontakter med akademiker i kulturvård från Afghanistan. Dessutom är hon en viktig medlem av en sammanslutning som inkluderar University Delaware, University of Arizona och Getty Conservation Institute och som arbetar tillsammans med ett irakiskt institut för bevarande av kulturarv (Mika).

− Nancy är särskilt engagerad i att nå ut till "intressenter" i samhället och att ge dem möjlighet att aktivt skydda sitt materiella och immateriella kulturarv, säger professor Elizabeth E. Peacock.

Nyligen var professor Odegaard gäst på ICCROM (International Centre for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property) i Rom, och hon har varit en Getty Conservation Institute Scholar.

Nancy Odegaard har arbetat internationellt med arkeologiska utgrävningar och med Fulbright-programmet, People to People, och med olika projekt för det amerikanska utrikesdepartementet. Hennes forskning med karakterisering och tester av olika typer av material, mänskliga kvarlevor, keramik och korgar har resulterat i publikationer som ofta används. Dessutom är hon en mycket eftertraktad föreläsare och utbildare.

− Att professor Odegaard utnämns till hedersdoktor vid Göteborgs universitet kommer att leda till framtida samarbeten, särskilt med UGOT sponsrade Centrum för Critical Heritage Studies, säger hennes värd professor Elizabeth E. Peacock vid institutionen för kulturvård.

Syftet med hedersdoktoratet är att uppmärksamma, honorera/belöna utomstående personer, akademiker eller andra, som i sitt arbete gjort betydande insatser för den forskning, utbildning eller annat arbete som utvecklas vid universitetets ämnen och institutioner.