Vy över bostadsområde

Forte satsar stort på metoder för geografiskt riktade folkhälsoinsatser

Ett metodinriktat forskningsprogram under ledning av forskare vid Avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa får 24 miljoner kronor inom Fortes särskilda utlysning för prevention och folkhälsa. Programmet handlar om geografiska områden med särskilt stora behov av riktade folkhälsoinsatser.

Programmet kommer löpa under sex år, och kallas GeoTIME (Geomapping for Targeted Interventions and Methods for Evaluation). Programmet ska skapa ett rikstäckande informationssystem som kan stödja riktade områdesavgränsade folkhälsointerventioner.

Forskningsprogrammet ska utveckla, anpassa och tillgängliggöra metoder som kan användas för att identifiera lokalområden med särskilt stora behov av riktade folkhälsoinsatser. Programmet ska också skapa metoder för utvärdering av sådana insatser.

Insatser inom hälso- och sjukvårdssystemet

Primärt fokus är preventiva och hälsofrämjande insatser inom hälso- och sjukvårdssystemet, berättar Ulf Strömberg, adjungerad professor inom epidemiologiska metoder vid Institutionen för medicin:

Ulf Strömberg
Ulf Strömberg, adjungerad professor vid Institutionen för medicin, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Foto: Privat

– Våra specifika frågeställningar är: Vilka registerdata och statistiska signaler kan användas för att ringa in områden med hög sjukdomsbörda samt lågt deltagande i organiserade screeningprogram? Vilka utvärderingsdesigner av riktade insatser bör man tillämpa? Vilka hinder och underlättande faktorer föreligger för implementering av ett informationssystem för att kunna rikta insatser?

Förutom Ulf Strömberg består gruppen bakom forskningsprogrammet även av Carl Bonander och Mikael Svensson. Även Johanna Gustavsson vid Karlstad universitet utgör kärntruppen i forskningsprogrammet. Dessutom kommer en rad forskare inom Sahlgrenska akademin bidra till programmet.

– Vi kommer samarbeta med Ola Bratt gällande organiserad prostatacancertestning, med Göran Bergström gällande kardiovaskulär prevention, och med Bo Jacobsson och Teresia Svanvik gällande prevention av ogynnsamma graviditets- och nyföddhetsutfall, berättar Ulf Strömberg.

Register och databaser

Forskarna kommer att använda sociodemografiska data för demografiska statistikområden (DeSO) från SCB, samt motsvarande geografiskt indelade data på sjukdomsutfall och screeningdeltagande hämtade från nationella och regionala kvalitetsregister.

– De metoder som programmet ska resultera i ska beskriva geografiska variationer av olika hälsorelaterade utfall i befolkningen liksom när det gäller deltagande i organiserade screeningprogram. Programmet ska också designa och utvärdera riktade folkhälsoinsatser. Empiriska studier kommer att bygga kunskap kring riktade interventioner, till exempel interventioner som avser att förbättra delaktigheten i organiserade screeningsprogram för cancersjukdomar, säger Ulf Strömberg.

AV: ELIN LINDSTÖM