Ett fotografi som visar hus i Kabul, gröna träd och lite av en blå himmel.
Bagh-e Babur i Kabul.
Foto: Florian Kühn

Fem frågor om talibanerna och Afghanistan

Det är för tidigt att säga om talibanerna kommer leva upp till sina löften om att inte hämnas och ge kvinnor rätt till studier och arbete, säger Florian P. Kühn, universitetslektor i freds- och utvecklingsforskning. Han har forskat om Afghanistan i över 20 år och tror att vi sannolikt kommer att se en mycket ojämn fördelning av genomförandet av islamistiska regler i Afghanistan efter talibanernas maktövertagande.

På vår internationella sida kan du läsa hans svar på fem frågor om den senaste tidens händelser.

Om Florian Kühn

Florian P. Kühn är universitetslektor i freds- och utvecklingsstudier vid institutionen för globala studier, Göteborgs universitet.

Han har forskat om Afghanistan i 20 år och är expert på säkerhetsfrågor, internationell intervention och statsbyggande.

Kontakt: florian.p.kuehn@gu.se