Exklusivt forskningsbidrag till forskare vid Göteborgs universitet

Professor Richard Neutze har fått Europeiska forskningsrådets Advanced Grant, som är ett av världens finaste forskningsbidrag.

Richard NeutzeEuropeiska forskningsrådet (ERC) främjar forskardriven forskning av högsta kvalité inom alla vetenskapliga områden och riktar sig till forskare i olika åldrar. Forskningsrådet främjar spetsforskning genom omfattande och långsiktig finansiering.
Bidragsformen ERC Advanced Grant ges till etablerade forskare i världsklass med betydande forskningsinsatser under de senaste tio åren.

Richard Neutze, som är professor vid institutionen för kemi och molekylärbiolog vid Göteborgs universitet, har av ERC beviljats 2,5 miljoner euro under 5 år.

– Det är väldigt spännande att få chansen att använda röntgenljusanläggningar för att ta oss an nya utmaningar inom biokemin. Det senaste årtiondet har vi samarbetat internationellt vid extremt kraftfulla så kallade frielektronlaseranläggningar i Kalifornien och Japan och nu kommer vi även kunna göra experiment vid de nya anläggningar som öppnar i Europa. MAX IV i Lund är en av de bästa röntgenljusanläggningarna i världen och kommer att bli oerhört viktig för oss, säger Richard Neutze.

ERC stödjer spetsforskning, mång- och tvärvetenskapliga projekt och banbrytande idéer i nya och framväxande områden. Bidragsformen ERC Advanced Grant riktar sig till redan etablerade forskare i världsklass och bidragsstorleken är upp till 3,5 miljoner euro för en period av maximalt fem år.

– Projektet bygger på min expertis inom tidsupplösta röntgenljusmetoder och Gisela Brändéns biokemikunskaper om proteinerna vi ska studera. Vi är intresserade av ett protein som utvinner energi för de kemiska processerna i cellerna med hjälp av syret vi andas in. Med hjälp av tidsupplösta strukturstudier vill vi skapa en film på atomär nivå av hur det går till när levande celler får energi genom cellandningen, säger Richard Neutze.

Andrew Ewing På samma institution fick även professor Andrew Ewing ett ERC AdG, dock är han även professor i Kemi och kemiteknik på Chalmers, varför detta anslag gick dit.

Mer information om Andrew Ewing här>>

Mer information här>>