Elisabeth Punzi föreläste vid programstart i Boston

Elisabeth Punzi, docent vid psykologiska institutionen och ledare för klustret Kulturarv och hälsa, föreläste den 6 september vid Massachusetts College of Pharmacy and Health Sciences (MCPHS).

Det var i samband med terminsstarten som MCPHS i Boston, USA startade sitt nya utbildningsprogram, Health humanities. Med anledning av detta var Elisabeth Punzi, knuten till CCHS, inbjuden för att hålla en presentation om psykiatrins kulturarv med fokus på konstnärliga uttryck.

Tillsammans med Maria Sjöberg och Helene Whittaker, båda professorer vid institutionen för historiska studier, har Elisabeth Punzi också etablerat ett samarbete mellan MCPHS och Göteborgs universitet. Tanken är att åter få igång ämnet medicinsk humaniora. Förhoppningen är att i framtiden etablera ett internationellt mastersprogram i ämnet och då kunna ha utbyte med MCPHS.

Från Göteborgs universitet är personer från psykologi, socialt arbete, historia, religionsvetenskap, litteraturvetenskap och filosofi representerade i samarbetet.

Läs mer: Heritage and Wellbeing Cluster (ENG)

FOTO: JANE HALPERN (MCPHS)