Demonstranter kedjade fast sig i universitetets huvudbyggnad

Flera propalestinska demonstranter tog sig under tisdagsförmiddagen in i universitetets huvudbyggnad i Vasaparken där de kedjade fast sig. Vid 13-tiden lämnade några av dem byggnaden frivilligt medan andra fick bäras bort av polisen.

Det var vid tiotiden som ett par demonstranter försökte ta sig in i det rum där universitetets styrelse hade möte. När de avvisades kedjade några av deras meddemonstranter fast sig utanför rummet. Sammanlagt tog sig ett 15-tal personer in i byggnaden.

− Eftersom de inte ville lämna platsen och var högljudda tillkallades polis som hanterade situationen genom dialog, säger rektor Malin Broberg.

Demonstranterna önskade träffa styrelsen så två av dem erbjöds att framföra sitt budskap på mötet. Efteråt valde flera av demonstranterna att lämnade byggnaden medan andra satt kvar. Dessa bars ut av polis.

− Det som framfördes till styrelsen var liknande krav som ställts tidigare och som universitetet har svarat på och även diskuterat under totalt tre möten med demonstranterna, säger Malin Broberg.

Av: Thomas Melin