Darko Sarovic

Darko Sarovic är nu postdoktoral forskare vid Harvard Medical School

Darko Sarovic är nu postdoktoral forskare vid Harvard Medical School

Vi är glada att kunna meddela att Darko Sarovic nu är postdoktoral forskare i radiologi med dubbla anställningar vid Harvard Medical School och Massachusetts General Hospital i Boston, Massachusetts, USA.

I december 2022 försvarade Darko Sarovic framgångsrikt sin avhandling med titeln A multimodal approach towards the biological categorization of autism.

Darko Sarovic
Foto: Max Thorsson

Darkos postdoc kommer att vara centrerad kring uppstartsfaser av ett projekt om social kommunikation vid autism.  Ett experimentellt tillvägagångssätt kommer att användas där två individer skannas samtidigt (detta kallas "hyperscanning") med hjälp av elektrofysiologiska metoder (magneto- och elektroencefalografi) under sociala interaktioner.

Detta tillvägagångssätt gör det möjligt att analysera den neurala bearbetningen under interaktionen, vilket innebär att man både sänder och tar emot social information, snarare än att bara studera de neurala reaktionerna på sociala stimuli. Detta liknar de förbättrade slutsatser man kan dra av longitudinella studier jämfört med tvärsnittsstudier.

Jag ser fram emot att fortsätta mitt doktorandarbete med magnetoencefalografi för att studera autism tillsammans med ett världsledande centrum för magnetoencefalografi. Mina lokala medarbetare har varit med och utvecklat magnetoencefalografi som metod, de mest använda analyspipelines, och många har omfattande erfarenhet av att studera autism och andra neurologiska utvecklingsstörningar.

Utöver detta håller Darko på att starta en metodologisk proof-of-concept-studie för hyperscanning, och är också involverad i en diagnostisk biomarkörstudie för Alzheimers sjukdom.