Malin Broberg
Foto: Johan Wingborg

Blivande rektor vill ena universitetet ännu mer

− Det känns omtumlande, men samtidigt spännande och otroligt hedrande. Jag är också väldigt ödmjuk inför det här svåra uppdraget.
Så beskriver Göteborgs universitets nästa rektor Malin Broberg sina känslor när den långa rekryteringsprocessen nu går mot sitt slut.

Resan mot rektorsposten började en dag i september förra året. Malin Broberg, dekan vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, fick då veta att hon fanns med bland de närmare 70 nomineringar till ny rektor som anställda och studenter lämnat.

Efter tester av olika slag, omfattande intervjuer, hörandeförsamling och nu senast ett beslut av universitetsstyrelsen, återstår endast ett formellt regeringsbeslut under våren. Den 1 juli tillträder sedan Malin Broberg uppdraget som universitetets tjugonde rektor.

− Jag tycker det är väldigt spännande med ledarskap, jag har alltid dragits till den typen av uppgifter och också ofta fått bekräftelse på att det fungerar.

Handledare, studierektor för forskningsutbildning, styrelseledamot och dekan. För varje nivå där Malin Broberg tagit på sig den akademiska ledartröjan har hon fått nya perspektiv. Uppdraget som dekan har till exempel gett henne en helt annan bild och förståelse för hur organisationen på Göteborgs universitet fungerar, om alla delar och hur de hänger ihop.

Leda universitetet framåt

Malin Broberg ser fram mot att fortsätta utvecklas och att som rektor kunna bidra till att leda universitetet framåt. Bland annat vill hon bygga vidare på arbetet med att ena universitetet ännu mer.

− Där kan vi ta ett kliv till och bli ett ännu starkare enat lärosäte där vi samtidigt klarar av att lyfta fram våra spjutspetsområden och enskilda starka varumärken, som till exempel Sahlgrenska akademin och Handelshögskolan. Man kan både behålla sina särarter ute på fakulteterna och ändå känna att Göteborgs universitet är ett stort och bra sammanhållande nät runt alltihop.

Hållbarhetsfrågor är ett annat viktigt område för Malin Broberg, liksom arbetsmiljön.

− Det är personalen och studenterna som är våra stora resurser! En riktigt bra arbetsmiljö som gör oss attraktiva som både lärosäte och arbetsgivare är ett stort fokus för min del. Sedan har ju nuvarande rektor arbetat mycket med studentinflytande och studentmedverkan, och det är också ett område som ligger mig varmt om hjärtat.

Många förberedelser

Även om det återstår drygt fem månader innan Malin Broberg formellt börjat sitt nya jobb som rektor är det mycket att stå i redan nu. Utnämningen skapar en vakans i fakultetsledningen som behöver hanteras med kort varsel och en ersättare i dekanrollen behöver få tid för introduktion. När det blir klart vem som blir prorektor kan arbetet med att formera rektorsgruppen och planera framåt ihop med rektorsstaben starta på allvar.

Malin Broberg i en jolle
Malin Broberg tävlar i segling på elitnivå.
Foto: Johan Wingborg

− Och så blir det såklart någon form av överlämning i de arbetsuppgifter som ingår i rektorsuppdrag. Slutligen handlar det om att rent mentalt landa i detta, att förbereda mig på att det är ett officiellt uppdrag på ett helt annat sätt är tidigare. Det är ett jättestort ansvar, både för en myndighet och för de människor som finns i myndigheten, såväl anställda som studenter.

Du har tävlat i jollesegling sedan du var åtta år och deltagit i många VM och SM. Vad tar du med dig från det in i uppdraget som rektor?

− Min målmedvetenhet, och att satsa på ett fåtal områden åt gången och på en ständig utveckling och omsorg om detaljerna. Men också mitt lugn och trygghet kring prestationskulturen. Att våga pröva och inse att ibland funkade det inte, ibland blev det fel, men det är ok, för det är ett steg på vägen mot kontinuerlig utveckling.

Läs mer: Malin Broberg förelås som nästa rektor

Av: Thomas Melin

Malin Broberg
  • Yrke: Psykolog och professor.
  • Ålder: 51 år.
  • Bor: I Önnered.
  • Familj: Sambo Johan, två utflugna barn och två bonusbarn.
  • Motto: Ta hand om livet och människorna omkring dig!
  • Intressen: Segling, sy och sticka, matlagning.
  • Senast lästa bok: Hjärtat av Daniel Bergman.
  • Det här visste du inte om Malin: Att hon syr en del egna kläder.

Område
Ledning