Arvid Carlsson-priset 2024

Arvid Carlssonfonden har beslutat att för år 2024 tilldela Christopher Gillberg vid Göteborgs universitet fondens stora pris för framstående forskning i Arvid Carlssons anda.

Professor Christopher Gillberg
Fotograf: Pernilla Sjöholm

Arvid Carlssonfonden har beslutat att för år 2024 tilldela Christopher Gillberg vid Göteborgs universitet fondens stora pris för framstående forskning i Arvid Carlssons anda. Gillberg belönas för hur han genom sin omfattande, tematiskt vittomspännande och kliniskt högrelevanta forskning har satt sin prägel på den internationella synen på neuropsykiatriska funktionshinder som till exempel autism och ADHD. Priset utgörs av ett forskningsanslag om 700.000 Kr. Samtidigt utsågs också Konstantinos Meletis vid Karolinska institutet och Dag Nyholm vid Uppsala universitet till mottagare av pris från fonden. Meletis belönas för sitt skickligt användande av moderna, sofistikerade molekylärbiologiska tekniker för att i djurexperimentella studier söka besvara för psykiatrin relevanta frågeställningar. Nyholm belönas för sin mångsidiga kliniska forskning med fokus på Parkinsons sjukdom, och inte minst för sina värdefulla bidrag till den angelägna uppgiften att optimera behandlingen av detta tillstånd. Meletis och Nyholm erhåller var sitt anslag om 400.000 Kr. Utdelningsceremonin äger rum i Göteborg den 30 maj.