Anne Sofie von Otter
Foto: Stenastiftelsen / Magnus Gotander

Anne Sofie von Otter ny gästlärare på operautbildningen

Den internationellt välrenommerade sångerskan Anne Sofie von Otter blir Artist in residence på Högskolan för scen och musik från och med hösten 2024. Hon är en av tre nya artister som kommer att jobba med studenterna tack vare ett förnyat stöd på 1,8 miljoner kronor från Stenastiftelsen till högskolans Artist in residence-program 2024–2026.

Redan nu har tre tillfällen planerats då hon möter operastudenterna för workshops och undervisning under läsåret 2024/2025.

– Anne Sofie von Otter är en världsstjärna, och att få knyta en så framstående sångerska till operautbildningen betyder väldigt mycket. Hon har en unik bredd i repertoarkännedom och kommer att vara en ovärderlig tillgång för studenterna, och även för oss som undervisar på operaprogrammen. Studenterna kommer att få undervisning i mycket mer än opera, von Otter är ju också en av de absolut främsta uttolkarna av romanser och lieder. Vi ser alla fram emot samarbetet med enorm glädje och spänning, säger Monica Danielson, programansvarig för operautbildningarna på Högskolan för scen och musik.

Anne Sofie von Otter är en av Sveriges mest framstående operasångare och har haft en enastående karriär. Hon har samarbetat med legendariska dirigenter och artister, och har gestaltat många betydande roller. Hennes skivkatalog omfattar inspelningar inom olika genrer och har bland annat resulterat i tre amerikanska Grammys.

Artist in residence-programmet innebär att Högskolan för scen och musik kommer att samarbeta med tre tongivande artister under perioden 2024–2026, varav Anne Sofie von Otter är en. Utöver operastuderande får även studenter vid högskolans musikutbildningar träffa världsledande artister i workshops, mästarklasser, föreläsningar och konstnärliga projekt. Namnen för de övriga två artisterna tillkännages inom kort.

– Artist in residence-programmet bidrar med spetskompetens till studenternas konstnärliga utveckling och de medverkande artisterna kan fungera som förebilder. Vi gläds åt att studenterna nu kommer att få inspiration av en operasångerska i världsklass och ser fram emot att följa den fortsatta utvecklingen, kommenterar Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Det första Artist in residence-programmet genomfördes under åren 2018–2023 med ekonomiskt stöd av Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur. Då engagerades musikerna Isabelle van Keulen och Ross Daly samt skådespelaren David Dencik.

Mer om Anne Sofie von Otter

Anne Sofie von Otter är en av Sveriges mest framgångsrika operasångare med en enastående och mångfaldigt prisbelönad karriär som sträcker sig över fyra årtionden. Hon har samarbetat med legendariska dirigenter som Carlos Kleiber, Claudio Abbado och Giuseppe Sinopoli samt med artister som Elvis Costello, Brad Mehldau och Rufus Wainwright. Med en ständigt föränderlig repertoar har hon briljerat i roller som Octavian i Der Rosenkavalier av Richard Strauss och Leonora i världspremiären av Thomas Adès The Exterminating Angel samt framträdanden som Madame de Croissy (Dialogues des carmélites av Francis Poulenc) och Charlotte Andergast (Höstsonaten av Sebastian Fagerlund).

Under hösten 2023 har Anne Sofie von Otter spelat rollen som Gaby i uruppförandet av Melancholia, skriven av Mikael Karlsson, på Kungliga Operan i Stockholm. Härnäst sjunger hon med bland andra Thomas Hampson i Fanny och Alexander, även den skriven av Mikael Karlsson, på La Monnaie de Munt i Bryssel.

Anne Sofie von Otter är en av dagens mest inspelade artister med en betydande katalog från sitt långa samarbete med Deutsche Grammophon. Några exempel inkluderar Grammy-vinnande Des Knaben Wunderhorn av Gustav Mahler, Georg Friedrich Händels Ariodante, Giulio Cesare och Hercules samt ett samarbete med popstjärnan Elvis Costello på albumet For the Stars.

Mer om Anne Sofie von Otter (på engelska)