Forskningsfartyg framför Thwaites glaciär

Projektägare
Institutionen för marina vetenskaper

Finansiär
National Science Foundation (NSF), Natural Environment Research Council (NERC)

Kort beskrivning

TARSAN är ett fartygsbaserat projekt som studerar hur atmosfäriska och oceaniska processer påverkar beteendet hos Thwaites och Dotson flytande glaciärer – två närliggande flytande glaciärer som har olika beteenden.

Detta projekt ska medverka till att identifiera hur variationer i atmosfäriska eller oceaniska förhållanden kan påverka beteendet och stabiliteten hos flytande glaciärer i regionen.

I TARSAN-projektet kommer både långsiktiga kontinuerliga och kortsiktiga regionala observationer att användas för att registrera miljöförhållanden och effekter på flytande glaciärer.

Fjärrstyrda autonoma stationer med sensorer som mäter processer mellan atmosfär, is och hav (AMIGOS) kommer att installeras på de flytande glaciärerna för att under två år ge dagliga observationer av samtidiga oceaniska, glaciologiska och atmosfäriska förhållanden.

Vattnets egenskaper, som salthalt, densitet och temperatur, kommer att mätas på kontinentalsockeln och i hålrummen under de flytande glaciärerna med hjälp av havsrobotar, fartygsbaserade undersökningar, och autonoma undervattensfarkoster (AUV).

De insamlade uppgifterna kommer att stödjas av observationer från fartyg och CTD:er.

Projektmedlemmar från Göteborgs universitet

Anna Wåhlin, professsor