Bild
flygbild på containerfartyg
Foto: Unsplash
Länkstig

RONNIE – Resilienta försörjningskedjor för förnyelsebart bränsle till sjöfarten

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
4 500 000
Projekttid
2024 - 2026
Projektägare
Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan

Kort beskrivning

Sjöfarten står för en stor del av världens godstransporter – och därmed också för betydande utsläpp. För att nå klimatmålen måste sjöfarten ställa om till fossilfria bränslen som metanol, ammoniak och biogas. Men den här omställningen innebär nya utmaningar. Projektet undersöker hur försörjningskedjorna för dessa bränslen kan göras mer resilienta mot störningar som krig, pandemier, cyberattacker och extremväder.

Genom att analysera både dagens och framtidens logistiksystem kartläggs vilka risker som finns och hur de kan hanteras. Projektet samlar aktörer från hela kedjan: rederier, hamnar, bränsleproducenter, myndigheter och forskare. Tillsammans kartlägger de sårbarheter och utvecklar strategier för att säkra tillgången på förnyelsebart bränsle – även i krislägen.

Fokus ligger på svenska förhållanden, men resultaten kan få internationell betydelse. Projektet bygger vidare på tidigare forskning om störningar i sjöfartens logistik, bland annat under pandemin. Genom fallstudier och framtidsscenarier analyseras hur olika bränslen påverkar försörjningskedjans struktur och riskbild. Målet är att ge konkreta råd till både företag och myndigheter om hur de kan agera proaktivt och reaktivt vid störningar. Resultaten sprids via seminarier, artiklar och samverkansplattformar som Lighthouse. På så sätt bidrar projektet till en tryggare och mer hållbar sjöfart för både näringsliv och samhälle.