Thwaites glacier
Foto: Anna Wåhlin

Instabilitet i Thwaites glaciär baserat på satellitanalys och undervattensobservationer

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för marina vetenskaper

Kort beskrivning

Thwaites glaciär är den mest sårbara glaciären i Antarktis. Om den smälter kan den globala havsnivån stiga med 0,6 m, vilket i sin tur skulle kunna leda till en stor förlust av Antarktis massa.

Detta projekt omfattar huvudsakligen två aspekter: forskningssamarbeten inom nya vetenskapliga områden, samt utbildning av framstående unga talanger inom högre utbildning. I forskningssamarbetet kommer de två teamen att utföra fjärranalyser och undervattensobservationer för att forska på instabilitet i Thwaites Glacier havssystem i Västantarktis, baserat på respektive expertis inom fjärranalys och havsmodellering.

Det svenska teamet är huvudsakligen ansvarigt för studier av processen i gränssnittet mellan is och hav samt instabiliteten i Thwaites-glaciären baserat på AUV-mätningar i Amundsenhavet och hålrummet under Thwaites flytande glaciär.

Mer om projektet

Detta projekt syftar till att etablera nytt vetenskapligt samarbete inom polarforskningsområdet, samt stärka utbildningen av framstående unga polarforskare från både Kina och Sverige, inklusive framstående unga forskare och doktorander/masterstudenter från båda teamen.

Ett svenska havs- och glaciärforskare och ett kinesiskt team inom fjärranalys kommer tillsammans att fokusera på de mest framstående vetenskapliga frågorna inom forskningen i Antarktis. Under denna period förväntas båda teamen bygga ett vetenskapligt partnerskap för studier av Thwaites-glaciärens instabilitet och främja samarbete inom observationer baserade på fjärranalys, undervattensrobot (AUV), och ismodellering.

Anna Wåhlin, professor på Göteborgs universitet, leder det svenska teamet. Anna Wåhlin kommer att ansvara för insamling och analys av AUV-data, processen i gränssnittet mellan is och hav, samt interaktionsmodellering.