Fem frågor till Felix Steinbrecher...

...som utöver att läsa masterprogrammet Hav och samhälle också arbetar som studentmedarbetare.

Student som står mot en klippvägg

1. Varför masterprogrammet Hav och samhälle?

– Jag har ingen naturvetenskaplig bakgrund utan har dubbla examina i arkeologi och utbildningsvetenskap. Jag kände dock att någonting fattades, och den sista pusselbiten blev havet. Jag letade efter en tvärvetenskaplig utbildning och Hav och samhälle kändes klockren.

2. Varför blev det just Sverige?

– När jag sökte hade jag aldrig varit i Sverige, men jag gillar att det är ett hållbart och jämställt land. Att nästan alla masterprogram ges på engelska är också fantastiskt. Så ser det inte alls ut i mitt hemland Tyskland.

3. Hur trivs du här idag?

– Jag trivs jättebra! Sverige är trevligt och fakulteten har flyttat till ett nytt, fint hus som blir som ett campus. Jag var egentligen ganska nöjd med tillvaron i Tyskland innan jag kom hit, men nu känner jag att jag gärna vill stanna här i Sverige.

4. Du gör annat samtidigt som du pluggar. Berätta!

– Jag har en praktikplats hos en forskare i pedagogik som tittar på hur digital teknik kan bidra till ett större engagemang för havsmiljön. Det är ett väldigt spännande område. Sen jobbar jag även som studentmedarbetare och sköter kontakten med fakultetens internationella studentambassadörer.

5. Vad är nästa steg?

– Jag tycker om akademin och skulle gärna fortsätta med en forskarutbildning. Men det är inte ett självklart val, och även om jag inte får en sådan tjänst så kommer jag att vara nöjd ändå. Det finns många möjligheter efter min utbildning.

Text: Camilla Persson