Vetenskapsfestivalen logga

Träffa våra kollegor på Vetenskapsfestivalen!

Forskning

Här tipsar vi om evenemang under årets Vetenskapsfestival med kopplingar till CGM och forskning inom migration och integration.

Föreläsning,
17 apr 2024
18 apr 2024
19 apr 2024
20 apr 2024
21 apr 2024
Hela dagen
Olika platser runt om Göteborg

Vetenskapsfestivalen
person med VR glasögon

Upplev att vara flykting genom Virtual Reality

Workshop: Hjälp forskare genom att delta i ett VR-experiment och se världen genom en flyktings ögon.

Beskrivning

Upplev världen genom en syrisk flyktings ögon med hjälp av VR 360-graders teknologi. Du får också uttrycka dina åsikter genom att besvara frågor före och efter upplevelsen.

Forskningsresultaten kommer att hjälpa svenska beslutsfattare att bättre förstå allmänhetens attityder till flyktingar och därmed kunna förbättra politiken inom detta område.

Forskningsprogrammet Samhällsinstitutioner, politik och integration av flyktingar (SIPGI) vid Göteborgs universitet bedriver forskning om hur virtuella verklighetsexperiment påverkar attityder till flyktingar i Sverige.

Medverkande

Kristen Kao, Docent and Iman Zueiter, Associate Researcher, Political Science, University of Gothenburg

När

10:00 - 20:00, ONS. 17 APR.

10:00 - 20:00, TOR. 18 APR.

10:00 - 20:00, FRE. 19 APR.

10:00 - 18:00, LÖR. 20 APR.

10:00 - 18:00, SÖN. 21 APR.

Länk till evenemang

samling personer som pysslar vid ett bord

Making Things, Changing Worlds

Workshop: Researchers are seeking insights from the public. Make a ‘passport’ and discuss global issues.

Beskrivning

In this workshop researchers will guide you to make your own ‘passport’ or ‘travel document’ while engaging you in conversations around global issues like citizenship, statelessness, migration, and borders. The ‘passport’ you make will be yours to take home as a reminder of your contribution to these conversations.

Your thoughts and insights will inform THINGSTIGATE research project from the University of Gothenburg, funded by the European Research Council, which investigates how aesthetic objects mediate socio-political change.

This workshop is conducted in both English and Swedish.

Medverkande

Tintin Wulia, Dr, Centrum för Global Migration och HDK -Högskolan för design och konsthantverk, Göteborgs universitet
Isabel Lima, Postdoctor, HDK-Valand - Academy of Art and Design, University of Gothenburg
Kelly Chan, Postdoctor, HDK-Valand - Academy of Art and Design, University of Gothenburg

När

12:00 - 19:00, ONS. 17 APR.

11:00 - 19:00, TOR. 18 APR.

Länk till evenemang

röda koner utplacerade i sand bredvid ett stängsel

Vandring genom 'världens mest integrerade region'

Workshop: Undersökning om Nordiska gränser och gränsarbete.

Beskrivning

Samarbetet mellan de nordiska länderna har en lång historia och har nyligen sanktionerats med visionen att bli världens mest integrerade region. I ett nordiskt forskningssamarbete utforskar vi gränser som platser där spänningen mellan öppenhet och säkerhet sätts på sin spets.

Vi undersöker vad gränser är och hur gränsarbete organiserats historiskt och i samtiden med hänsyn till nutida teknologiska förändringar och dramatiska händelser. På festivalen kombinerar vi presentationer med visning av pågående videoprojekt och engagerar deltagarna i en aktiv workshop om deras upplevelse av gränserna.

Medverkande

Matilda Arvidsson, Postdoktor, internationell rätt, Juridiska institutionen, Göteborgs Universitet
Elena Raviola, Enheten för Design, Göteborgs Universitet
Hedvig Lärka, Doktorand, Juridik, Handelshögskolan i Göteborg
Simon Fagéus, Doktorand, Design, HDK-Valand

STADSBIBLIOTEKET

När

13:15 - 14:15, SÖN. 21 APR.

Länk till evenemang

en spelplan för ett bordsspel

At The Crossroads: A Serious Board Game

Workshop: A serious game about Ukrainians forced to flee after Russia’s full-scale invasion in February 2022.

Beskrivning

At The Crossroads is a serious board game allowing players to experience the everyday life of Ukrainians forced to flee following Russia’s full-scale invasion of Ukraine on February 24, 2022, becoming either internally displaced peoples or refugees abroad.

Take the chance to play the game and speak to researchers about the development of the game, the people involved and what serious games can achieve in terms of sharing knowledge and experiences.

Medverkande

Gregg Bucken-Knapp, Professor, School of Public Administration, University of Gothenburg

När

10:00 - 18:00, SÖN. 21 APR.

Länk till evenemang

små plastfigurer utplacerade på insidan av ett pass

Dåtiden, nutiden, framtiden: Europa och Migration

Föreläsning: Hur har migrationspolitiken utvecklats historiskt och hur fungerar det i dag?

Beskrivning

Människor tänker ofta på migration som ett nytt fenomen. Migration har dock varit en del av människans existens i århundranden. Trots att migrationen till Europa är och förblir en realitet har få samhällsfrågor under de senaste tjugo åren varit så politiskt laddade som migrationsfrågan.

I denna föreläsning kommer följande frågor att diskuteras: Vilka migrationstrender kan urskiljas i dagens Europa i jämförelse hur dessa mönster har sett ut under andra tidsperioder? Varför migrerar människor? Hur har migrationspolitiken utvecklats historiskt och hur fungerar det i dag?

Medverkande

Andrea Spehar, Föreståndare, Centrum för Global Migration (CGM), Göteborgs Universitet

När

16:15 - 17:00, SÖN. 21 APR.