Roboten och journalisten – automatiseringen på arbetsplatsen

Naturvetenskap & IT

Den 22 november 2022 anordnar Centrum för konsumtionsforskning ett webbinarium om robotisering av yrkesarbete. Möt professor Elena Raviola och lyssna på hennes presentation om den senaste forskningen om hur robotar används i på arbetsplatserna. Vilka blir konsekvenserna och hur förändras arbetsmetoderna? Välkommen!

Seminarium,
22 nov 2022

Medverkande
Niklas Sörum, föreståndare på Centrum för konsumtionsforsknings på GRI på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Webbinariet är på engelska.
Centrum för konsumtionsforskning, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Samtidigt som många tror att högutbildade experter och yrkesverksamma är mindre hotade av automatisering än andra grupper av arbetstagare, ifrågasätter och förändrar den moderna automatiseringen just - och kanske främst - rollen och praxis för etablerade yrkesgrupper som advokater, läkare och journalister.

Hur journalistiken påverkas

Detta webbinarium fokuserar på ett yrkesområde - journalistiken - och utforskar hur automatisering har införts och använts, hur arbetet och dess organisation har förändrats och vilka de potentiella konsekvenserna är för normer som traditionellt sett har ansetts vara centrala för området och för hur våra demokratier fungerar.

Elena Raviola
The journalist and the robot... Elena Raviola about automation and professionals.
Foto: Hillevi Nagel

Elena Raviola, Torsten och Wanja Söderberg professor i design management på HDK Valand: gu.se

"My main research interest lies in understanding the role of technology and other material artifacts in organizing and managing professional work, especially in cultural and creative fields. I am more specifically interested in how professional norms, rules, structures and ideas are enacted, changed and maintained, in practice and how technology intervenes in these professional practices, transforming over time what is considered professional. Theoretically, I have mainly worked between institutional theory and actor-network theory." (read more about Elena here)