Närbild på skivspelsdosa
Foto: Mats Krouthén

Människorna, musiken och de mekaniska instrumenten i Norge cirka 1480-1890

Kultur & språk

Mats Krouthén försvarar sin doktorsavhandling i ämnet musikvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Humanistiska fakulteten. Disputationen äger rum på Humanisten.

Disputation
26 apr 2024

Institutionen för kulturvetenskaper
Mats Krouthén, doktorand i musikvetenskap, sitter bredvid instrumentet organette
Mats Krouthén, doktorand i musikvetenskap, med en organette.<br /> &nbsp;

Kort sammanfattning av avhandlingen

De mekaniska musikinstrumentens internationella perspektiv är väldokumenterad ur ett teknologiskt perspektiv (innovation, patent och så vidare), till exempel spelur, piporglar, speldosor och organetter. Avhandlingen syftar belysa den specifika regionen Norge ur ett sociokulturellt perspektiv, genom att analysera uppkomsten, distributionen och mottagandet av dessa instrument. Den hittills outforskade norska miljön jämförs med den kanoniserade europeiska. Studien möjliggörs av rika källor av digitaliserade tidningar, inhemsk litteratur samt välregistrerade existerande mekaniska instrument på museer. Fyra artiklar belyser de mekaniska instrumenten ur olika organologiska perspektiv.

Länk till avhandlingen (GUPEA)

Avhandlingens titel
Människorna, musiken och de mekaniska instrumenten i Norge cirka 1480-1890

Professor emeritus, Håkan Lundström, Lunds universitet