Studenterna i årskurs två bjuder på ett varierat program med arior och ensembler ur operalitteraturen.
Program
1. "Susanna, or via, sortite" – terzetto ur Le nozze di Figaro, W.A. Mozart
Framförs av: Gabriel, Stella & Eden. Denna tersett kommer ur akt II av Mozarts älskade komiska opera Figaros bröllop.
Mozart skrev operan på bara sex veckor 1786! Stycket visar ett kaosfyllt musikaliskt ögonblick, där förvirringen hörs lika tydligt som i en modern komediserie.
2. "I’m Full of Happiness" – ur Albert Herring, Benjamin Britten
Framförs av: Marika Lady. Billows är bygdens moraliska väktare, en dam som älskar att bestämma. Operan hade urpremiär 1947 i Glyndebourne, England, och Lady Billows är inspirerad av verkliga brittiska societetsdamer från Brittens egen hemstad. denna aria fi rar Lady Billows sin egen framgång, helt ovetande om att hennes planer snart kommer gå helt fel.
3. "Bravo, Monsieur Triquet" – ur Eugene Onegin, Pjotr I. Tjajkovskij
Framförs av: Arvid. Triquet är en fransk gäst på Tatjanas födelsedagsfest. Rollen är liten men viktig – ett av få komiska inslag i denna annars tragiska kärlekshistoria. Arian är full av charm och elegans, nästan som en liten musikalisk karamell mitt i dramat. Tjajkovskij låter publiken andas ut med ett leende innan handlingen tar en mörkare vändning.
4. Duett – ur Der Freischütz, Carl Maria von Weber
Framförs av: Stella & Linnea. Der Freischütz (1821) är den första stora tyska romantiska operan, fylld av mystik, kärlek och övernaturliga inslag. Historien bygger på en gammal folksaga om en jägare som gör en pakt med mörka krafter för att vinna en tävling. Duetten är en av de vackraste och mest lyriska delarna av operan, där känslorna får blomma fullt ut.
5. Kvartett – ur Fidelio, Ludwig van Beethoven
Framförs av: Arvid, Cornelia, Linnea & Gabriel. Fidelio är Beethovens enda opera, fylld av teman som frihet, mod och kärlekens styrka. Beethoven kämpade hårt med denna opera och skrev om den tre gånger innan han blev nöjd. Kvartetten är ett av verkets mest dramatiska och hoppfulla ögonblick, där fyra röster vävs samman i ett mäktigt musikaliskt spindelväv.
6. "La ci darem la mano" – ur *Don Giovanni*, W.A. Mozart
Framförs av: Eden & Gabriel. En av Mozarts mest kända och älskade duetter. Här försöker Don Giovanni förföra Zerlina, och musiken är både förförisk och lekfull. Det subtila samspelet mellan rösterna speglar lockelsen och tvekan i mötet mellan de två karaktärerna.
Medverkande
Studenter vid operautbildningen, år två:
Arvid, Linnea, Stella, Eden, Gabriel, Cornelia & Marika
Piano: Maria Ingemarsson Berg
Handledare: Monica Danielson