Folksamling och ett plakat med fredsduva i förgrunden

Hur hantera krig, hat och lögner - och gå vidare?

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Program med anledning av Fredsdagen 8 maj. Panelsamtal, poesiuppläsning och utställning under den samlande rubriken "Kunskap och försoning".

Seminarium,
Utställning
8 maj 2023
Domkyrkan i Göteborg
Fritt inträde

Arrangör
Judiska församlingen i Göteborg, Svenska kyrkan Domkyrkoförsamlingen och Kultursamverkan, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Sensus studieförbund, Bokmässan, Medieakademin och Innerstaden Göteborg

Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina skördar oskyldiga människoliv. Propagandamaskinerier sprider lögner om påstådda konspirationer med en illa dold antisemitism som grund. Vad kan vi göra för att motverka de mörka krafter som vill regera världen? Hur möter vi krig med fred, hat med kärlek, lögn med kunskap? Med Fredsdagen 8 maj 1945 väcktes ett hopp, som idag behövs mer än någonsin.

Program

Konferencier: Lena Ulrika Rudeke Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och Maria Bergius Svenska kyrkan Göteborgs domkyrkoförsamling

Inledningar
Björn Wiman kulturchef Dagens Nyheter
Anna Grinzweig Jacobsson doktor i fysik, författare

Poesiuppläsning
Ulf Karl Olov Nilsson (UKON), poet, leg. psykolog och psykoanalytiker

Panelsamtal
Björn Wiman
Anna Grinzweig Jacobsson
Robin Andersson Malmros doktor i offentlig förvaltning, lektor i sociologi, biträdande föreståndare Segerstedtsinstitutet Göteborgs universitet
Susanne Rappmann biskop Svenska kyrkan, Göteborgs stift

Moderator: Mattias Hagberg, författare, kulturjournalist, Litterär gestaltning Göteborgs universitet

Arrangörer: Judiska församlingen i Göteborg, Svenska kyrkan: Göteborgs domkyrkoförsamling och Kultursamverkan Göteborgs stift, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Sensus studieförbund, Bokmässan, Medieakademin och Innerstaden Göteborg. Med stöd av Levande Historia i Göteborg.

Utställning "Messages from Ukraine"

Av Gregg Bucken-Knapp och Joonas Sildre.
Domkyrkoplan 13 april–10 maj

Utställningen baseras på boken Messages from Ukraine av Gregg Bucken-Knapp, professor i offentlig förvaltning, och Joonas Sildre, seriekonstnär (EST). Boken utspelar sig under de första veckorna efter Rysslands invasionskrig av Ukraina, och bygger på meddelanden från 15 ukrainska medborgare. Utgiven av University of Toronto Press, alla intäkter går till Canada-Ukraine Foundation för humanitärt stöd till människor i Ukraina.

Utställning med stöd från Svenska Institutet, Göteborgs universitet och Levande historia i Göteborg.

Läs mer om utställningen här

Om Fredsdagen 8 maj

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Judiska församlingen i Göteborg, Svenska kyrkan: Göteborg domkyrkoförsamling och Kultursamverkan Göteborgs stift, Sensus studieförbund, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Medieakademin, Bokmässan och Innerstaden Göteborg bjuder varje år den 8 maj in till en samling för demokrati, mänskliga rättigheter och alla människors lika värde och mot krig, nazism och politiskt våld.