Examen 2024: masterprogrammet i konsthantverk

Kultur & språk

Masterutbildningen i konsthantverk (keramikkonst, smyckekonst och textilkonst), ställer ut på Galleri Thomassen.

Utställning
4 maj 2024 - 12 maj 2024
Galleri Thomassen, Götabergsgatan 32, 411 34 Göteborg

HDK-Valand i samarbete med Galleri Thomassen

Vernissage: 4 maj, kl 12-16.
Öppningstal kl 12.30 med Theo Harper, konstnär och universitetslektor på HDK-Valand och Paul Thomassen, gallerist.

2024 års avgångsstudenter från HDK-Valands masterprogram i konsthantverk visar en mångfald av metoder och exempel på vad samtida konsthantverk kan vara. Årets avgångsstudenter har studerat under politiskt och ekonomiskt osäkra tider och deras arbete har vuxit fram i en tid där lite kan tas för givet.

De konsthantverksområden (smyckekonst, keramikkonst och textilkonst) som studeras vid HDK-Valand kräver en akut uppmärksamhet på materialet. För 2024 års studenter tar sig denna uppmärksamhet uttryck i metoder som utforskar det ständigt närvarande och det sällsynta, det välbekanta och det oroande, det glada och till och med det fula. Under den tvååriga masterutbildningen har studenterna undersökt så skilda ämnen som arv, sjukdom, familj, appropriering och våld. Skapandet, som svar på dessa teman, har resulterat i verk som innehåller spekulationer, slarv, humor och sorg.

5 maj

• Kl 13.00 guidad tur på svenska
  • Kl 14.00 guidad tur på engelska
    (Alexandra Hedberg and Klara Lord)

12 maj

• Kl 13.00 Konstnärssamtal med Ann-Maj Risgaard-Nielsen, Irys Kluska, Lena Milićević, Malin Mattebo, Sofie Alm Nordsveen, Sofie Karlsson

Utställande studenter

Alexandra Hedberg, Alva Markusson, Ann-Maj Risgaard-Nielsen, Carina Cresta, Irys Kluska, Jiayang Huang, Katla Runarsdottir, Klara Lord, Kristina Zetko, Lana León, Lena Milicevic, Malin Mattebo, Maria Widegren, Sofie Alm Nordsveen, Sofie Karlsson,Tobias Berntsson, Xuying Chen.

Öppettider:

måndag: stängt
tisdag-torsdag: kl. 12.00-18.00

fredag-lördag: kl. 12.00-16.00
söndag: 12.00-15.00

Information om 2024 års examensevenemang.