Eu-flagga framför Eu-parlamentet

Demokratiprojektet EU – växande eller vissnande?

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Idén om EU som demokratiprojekt är utgångspunkten för det europeiska samarbetet. Men vad händer med denna grundval när antidemokratiska krafter tränger sig på, och allt fler länder rör sig i autokratisk riktning?

Seminarium
5 maj 2021
Digitalt seminarium via Zoom

Jonsereds herrgård och Folkuniversitetet

Under pågående pandemi har Europas medborgare fått sina demokratiska rättigheter kringskurna, gränserna har stängts och relationen mellan länderna präglas av misstänksamhet. Samtidigt pågår en nedmontering av demokratin i Polen och Ungern, i linje med hur antalet demokratiska länder i världen minskar.

Vad händer med EU som demokratiprojekt om den här utvecklingen fortsätter? Vilken roll har partigrupperingarna ”Identitet och demokrati” och ”Europeiska konservativa och reformister”, och hur påverkas situationen av att Tysklands ledarskap förändras i och med Angela Merkels avgång som förbundskansler?

Staffan I. Lindberg professor i statsvetenskap Göteborgs universitet och
föreståndare V-Dem Institutet, Veronica Palm tid. riksdagsledamot och ledamot av EU-parlamentet (S), Sofie Blombäck doktor i statsvetenskap, lektor Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap Mittuniversitet, Jaroslaw Pluciennik professor i humaniora vid Faculty of Philology, Institute of Contemporary Culture, University of Lodz, Polen, Gabriel Byström chef Sveriges Radios VD-enhet, journalist och författare.

Seminariet arrangeras i samverkan med Folkuniversitetet Göteborg och ingår i en seminarieserie om statsskick.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.