Kursplan

Engelska 1 för lärare åk 4-6

English 1 for Teachers in Year 4-6

Kurs
L6EN10
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2232
Ikraftträdandedatum
2025-06-19
Beslutsdatum
2025-06-17
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Språkdidaktik för yngre elever, 6 högskolepoäng
Engelspråkig barn- och ungdomslitteratur, 4 högskolepoäng
Uttal, fonetik och muntlig kommunikation i klassrummet, 3 högskolepoäng
Muntlig presentation, 2 högskolepoäng

Inplacering

Kursen kan ingå i följande program: 1) Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 (L1G46) och 2) Grundlärarprogrammet (L1GRU)

Medverkande institution

Institutionen för språk och litteraturer

Huvudområde med fördjupning

UNPDI Pedagogik och didaktik - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

I kursen behandlas teorier om barns språkinlärning samt hur språkutveckling i engelska kan främjas genom estetiska uttrycksformer och språkutvecklande arbetssätt. Kursen innehåller också undervisningsmoment där estetiska uttrycksformer fokuseras. Språkdidaktisk forskning om lärande och undervisning belyses ur såväl nationellt som internationellt perspektiv. Olika former för bedömning och dokumentation som kan främja elevers lärande i engelska diskuteras och de nationella diagnos- och provmaterialen i engelska för de yngre åldrarna analyseras.

I kursen ingår orientering om modern engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur samt olika sätt att arbeta med litteratur för åldersgruppen, åk 4-6. Textläsningens betydelse för egen och andras språkutveckling betonas. Dessutom uppmärksammas metoder för hur barns litterära erfarenheter kan bearbetas.

Kursen ger möjlighet för studenterna att utveckla sin muntliga kommunikativa förmåga genom studier av engelskans fonetik. Fokus ligger på att utveckla strategier för att kunna arbeta med såväl sitt eget som elevers uttal.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier om språkutveckling i relation till didaktiska överväganden i engelskaundervisning
  • förklara centrala begrepp i grundskolans kursplan samt i de nationella diagnos- och provmaterialen i engelska,
  • beskriva hur modern engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur kan användas i undervisningen,
  • beskriva grundläggande egenskaper i engelskans fonetik ur ett kontrastivt perspektiv.

Färdigheter och förmåga

  • tillämpa språkutvecklande arbetssätt och använda olika estetiska uttrycksformer samt litteratur för att främja elevers lärande i engelska,
  • tillämpa fonetiska kunskaper för att kunna utveckla såväl sin egen som elevers muntliga kommunikation,
  • använda engelska för muntlig och skriftlig kommunikation på ett för professionen adekvat sätt, anpassat till mottagare, syfte och situation,
  • analysera kursplanen i engelska i relation till undervisning och den kommunikativa språksynen,
  • analysera nationella och internationella material för bedömning och dokumentation av elevers lärande i engelska.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över hur val av material och arbetssätt kan påverka elevers lärande i engelska

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen i kursen består av föreläsningar, seminarier, workshoppar och fältstudier.

Undervisningsspråk: engelska
Undervisningsinslag och kurslitteratur på svenska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras dels genom aktivt förberett deltagande i tjugotvå obligatoriska seminarier/workshoppar, två obligatoriska muntliga gruppresentationer, dels genom individuella examinationer i form av en salstentamen och tre muntliga examinationer.

Student som inte deltagit vid ett obligatoriskt moment i kursen erbjuds ett nytt tillfälle eller en alternativ uppgift.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att nå betyget Godkänd (G) krävs godkända resultat på kursens fyra delkurser. För betyget Väl Godkänd krävs betyget VG på 10 av 15 hp i kursen.

Kursvärdering

Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och sker kontinuerligt i kursen samt i form av en individuell skriftlig nätenkät vid kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs universitets läroplattform används och dator med internetuppkoppling krävs.