Engelska för lärare F-3
English for Teachers in Pre-School Class and Year 1-3
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program: 1) Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (L1GF3) och 2) Grundlärarprogrammet (L1GRU)
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Kursen behandlar språkdidaktiska perspektiv i undervisningen av engelska för yngre elever. Det ämnesteoretiska innehållet tar sin utgångspunkt i den kommunikativa och handlingsorienterade språksyn som uttrycks i styrdokumenten och GERS (Gemensam europeisk referensram för språk), baserad på andra- och tredjespråksforskning och teorier samt beprövade metoder om språkundervisning, motivation och barns språkutveckling. Kursen innehåller undervisningsaktiviteter med fokus på estetiska uttrycksformer och undersöker hur olika val av innehåll och metoder kan påverka barns lärande och språkutveckling. Dessutom introduceras hur flerspråkighet kan användas som resurs i engelskundervisningen. I språkdidaktiken analyseras undervisningsmaterial, såväl webbaserat som i bokform, utifrån språkliga, didaktiska och interkulturella aspekter. Möjligheterna att använda digitala resurser i språkundervisningen uppmärksammas. Olika former för bedömning och dokumentation som kan främja elevers lärande i engelska diskuteras och de nationella diagnosmaterialen i engelska för de yngre åldrarna analyseras.
I kursen ingår en orientering i modern engelskspråkig barnlitteratur och olika sätt att arbeta med litteratur för åldersgruppen. Det innefattar en bekantskap med olika undervisningsmetoder för hur barns språkutveckling kan stimuleras genom mötet med litteratur och muntligt berättande.
Kursen behandlar engelskans fonetik och studenterna ges möjlighet att utveckla sin muntliga kommunikativa förmåga. Fokus ligger på att utveckla strategier för att kunna arbeta med såväl sitt eget som elevers uttal. Studenternas muntliga kommunikation främjas ytterligare genom aktivt deltagande i seminariediskussioner i språkdidaktik och litteratur.
I kursen studeras även engelskans grammatiska system ur ett kontrastivt perspektiv främst för att främja den egna språkfärdigheten, men även utveckla förståelse för hur elevers språkinlärning kan främjas. I kursen utvecklas det personliga skrivandet genom reflekterande skrivuppgifter och kamratrespons.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teorier om språkutveckling i relation till didaktiska överväganden i engelskundervisning,
- diskutera hur elevers flerspråkiga resurser kan stödja och samspela med utvecklingen av engelska,
- analysera och förklara syftet och innehållet i kursplanen för engelska samt diskutera dess betydelse för planering och genomförande av undervisning.
- beskriva hur modern engelskspråkig barnlitteratur kan användas i undervisningen,
- beskriva grundläggande egenskaper i engelskans fonetik ur ett kontrastivt perspektiv,
- beskriva grundläggande grammatiska strukturer i engelskan ur ett kontrastivt perspektiv,
- redogöra för syftena med och de grundläggande principerna för de nationella diagnos- och provmaterialen i engelska (årskurs 1-6).
Färdigheter och förmåga
- tillämpa språkutvecklande arbetssätt och använda olika estetiska uttrycksformer samt litteratur för att främja elevers lärande i engelska,
- tillämpa fonetiska kunskaper för att kunna utveckla såväl sin egen som elevers muntliga kommunikation,
- använda engelska för muntlig och skriftlig kommunikation på ett för professionen adekvat sätt, anpassat efter mottagare, syfte och situation,
- ge exempel på hur val av innehåll och undervisningsstrategier kan påverka elevers lärande i engelska,
- ge exempel på digitala verktyg som kan stödja elevers lärande i engelska,
- analysera kursplanen i engelska för grundskolan i relation till den kommunikativa och handlingsorienterade språksynen,
- analysera nationella och internationella material för bedömning och dokumentation av elevers lärande i engelska
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över hur val av material och arbetssätt kan påverka elevers lärande i engelska utifrån språkliga, didaktiska och interkulturella aspekter
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen i kursen består av föreläsningar, seminarier och workshoppar.
Undervisningsspråk: engelska
Kursen ges i huvudsak på engelska. Undervisningsinslag och kurslitteratur på svenska kan förekomma.
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom aktivt förberett deltagande i arton obligatoriska seminarier/workshoppar, fyra obligatoriska muntliga gruppresentationer, dels genom individuella examinationer i form av en salstentamen och fyra muntliga examinationer.
Student som inte deltagit vid ett obligatoriskt moment i kursen erbjuds ett nytt tillfälle eller en alternativ uppgift.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att nå betyget Godkänd (G) krävs godkända resultat på kursens fem delkurser. För betyget Väl Godkänd krävs betyget VG på 10 av 15 hp i kursen.
Kursvärdering
Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas till de studenter som genomförde kursvärderingen samt till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs universitets lärplattform används och tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.