Göteborgs universitet
Vindkraftverk i ett öppet landskap
Foto: Karsten Würth - Unsplash

Mål 7 - hållbar energi för alla

Handelshögskolans forskning relaterad till mål 7 fokuserar framförallt på delmålen om förnyelsebar energi och energieffektiviseringar, och på delmålet att göra forskningen tillgänglig genom internationella samarbeten. Forskningen rör frågor om hur individer, företag och länder agerar och hur dessa påverkas av olika styrmedel, finansiella instrument, rapportering och organisationsutformning.

Ett av de största och tidsmässigt mest utmanande av de 17 hållbarhetsmålen är att ställa om vårt energisystem i en mer uthållig riktning. Utvecklingen av klimatfrågan påverkas i mycket stor utsträckning av hur vi lyckas ställa om till en förnybar energiproduktion. Energisektorn svarar idag för ungefär en tredjedel av de antropogena växthusgasutsläppen genom dess användning av kol, olja och naturgas. Med en ökning av jordens befolkning och en positiv ekonomisk tillväxt i utvecklingsländer de närmaste decennierna kommer energibehovet öka kraftigt.

Att bryta beroendet av fossil energi är därför kritiskt för att nå Parisavtalets målsättning och samtidigt nå mål 7 hållbar energi för alla och det kommer fordras mycket stora investeringar i framförallt sol och vindkraft, men även investeringar för att kunna nyttja biomassa för produktion av el, värme och andra energibärare som biogas och biobränslen.

För att dessa investeringar skall komma till stånd krävs vid sidan av globala, regionala och nationella styrmedel samt finansiellt stöd även affärsmässiga förutsättningar. I och med den betydande elektrifieringen av transportsektorn sammanflätas också energisystemets och transportsystemets utmaningar. Tillsammans svarar de för över 70 procent av utsläppen av växthusgaser.

En viktig förutsättning för att skapa mer hållbara energisystem är också att få till stånd en effektivare energianvändning. Ett prioriterat område inom mål 7 är därför energieffektiviseringar inom fastighetssektorn, industrin och transportsektorn.

Många utmaningar

Även om Sveriges energisystem till stor del redan är förnybart så saknas inte utmaningar. En ökad användning av el i industrin och i transportsektorn ställer mycket stora krav på ny kraftproduktion i Sverige och trots de senaste årens kraftig utbyggnad av vindkraft fordras att det både tillkommer ny produktion, förbättrad överföringskapacitet och ett betydande fokus på energieffektivisering. Till de svenska utmaningarna i elsystemet skall också läggas behovet av tillräcklig effekt, dvs att energi finns på rätt plats vid rätt tidpunkt, något som i dagsläget inte alltid är givet. Såväl södra Sverige som vissa storstadsområden har signalerat brister inom detta område.

Forskningen på Handelshögskolan

Handelshögskolans forskning inom området riktas mot hur olika aktörer, framförallt på energisystemets tillförselsida hanterar affärsmässiga utmaningar i investeringar eller i omställning mot mer cirkulära affärsmodeller.

Flera forskningsprojekt adresserar hur användare av energi påverkas av olika typer av styrmedel (både ekonomiska och beteendeinterventioner) antingen genom att studera hur styrmedlen påverkar olika aktörers beteenden eller andra mer indirekta effekter av olika styrmedel, t ex aktörers konkurrenskraft.

Energieffektiviseringar

En viktig del i omställningen av dagens energisystem är att effektivisera energianvändningen. Det handlar framförallt om energieffektiviseringar inom bostads- och fastighetssektorn, i industrin och transportsektorn, men även att skapa incitament för att jämna ut förbrukningen över tid och på så sätt utnyttja existerande produktionsresurser på ett bättre sätt. Flera forskare arbetar med frågor om hur styrmedel för energieffektiviseringar påverkar olika aktörer och hur styrmedel kan utformas för att öka intresset för dessa åtgärder.

Symbolen för SDG 7

Hållbar energi för alla

Tillgång till hållbar, tillförlitlig och förnybar energi och rena bränslen är en förutsättning för att kunna möta flera av de utmaningar världen står inför idag som fattigdom, klimatförändringar och en inkluderande tillväxt. En stor del av jordens befolkning har inte tillgång till el, samtidigt som efterfrågan på energi globalt väntas öka med 37 procent till år 2040. En stor andel av våra utsläpp av växthusgaser kommer från sättet vi utvinner, omvandlar och använder fossil energi. Genom att ändra hur vi producerar och konsumerar energi kan vi säkerställa tillgång till el och energitjänster för alla utan att vi skadar vår planet.

Läs mer om mål 7