Göteborgs universitet
Länkstig

Uppdragsutbildning om undervisning och lärande

Uppdragsutbildning är utbildning som Göteborgs universitet genomför på uppdrag av en extern uppdragsgivare. Institutionen för didaktik och pedagogisk profession erbjuder kompetensutveckling inom bland annat utbildning, lärande och undervisning till kommuner, myndigheter, företag och andra organisationer mot en avgift.

Aktuell uppdragsutbildning vid institutionen

Just nu kan institutionen erbjuda uppdragsutbildning inom kognitionsvetenskap, matematikdidaktik, digitalisering i skolan och svenskdidaktik.

Kontakt

Kontakta oss för bokning, offert eller frågor. Vi hjälper gärna till att utforma ett upplägg som passar just er verksamhet.

E-post: uppdragsutbildning.idpp@gu.se 

Kognitionsvetenskap

Undervisning som gör skillnad – kognitionsvetenskapliga strategier för skolan

Vad kännetecknar undervisning som verkligen gör skillnad för elevers lärande? Denna skalbara uppdragsutbildning riktar sig till lärare och skolledare som vill arbeta mer systematiskt med undervisningsutveckling på kognitionsvetenskaplig grund.

Uppdragsutbildningen kan bokas från hösten 2025 och består av fem föreläsningar med Jonas Linderoth, professor i pedagogik och expert på undervisningsstrategier som har vetenskapligt stöd.  Syftet är att ge skolor konkreta och vetenskapligt förankrade verktyg för att utveckla undervisningen i enlighet med vad vi vet om lärande, minne och motivation. 

Fem föreläsningar

Föreläsningarna är tillgängliga för bokning både som enskilda tillfällen och som paket, de kan genomföras digitalt eller på plats. Föreläsningarna målgruppsanpassas efter önskemål. Det finns möjlighet att kombinera föreläsningarna med arbetspass där deltagarna tillämpar innehållet i konkret undervisningsplanering.

Om föreläsaren

Jonas Linderoth är professor i två ämnen, dels i pedagogik, dels i ämnet MEB (Medier, estetik och berättande). Linderoth har lång erfarenhet av att undervisa i ämnet pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet. Han har varit engagerad i kunskapsspridningen om strukturerad och systematisk undervisning, inte minst genom sin uppmärksammade bok Lärarens återkomst. Linderoth har även ingått som expert i läroplansutredningen Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande SOU 2025:19.

"Jag skapade en serie med föreläsningar jag själv velat gå. I dem tar jag upp sådant jag önskat att någon berättat för mig under min lärarutbildning".

Kontakt

Kontakt uppdragsutbildning IDPP

Matematikdidaktik

Progression från grundläggande taluppfattning till fördjupad förståelse av de fyra räknesätten (årskurs F–3)

Utbildningen ger lärare möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom grundläggande taluppfattning och utveckla en fördjupad förståelse av de fyra räknesätten. Detta görs med stöd av ett vetenskapligt förhållningssätt och beprövad erfarenhet. Fortbildningen utgår från undervisningsteorin Realistic Mathematics Education (RME), ett förhållningssätt som vidareutvecklats vid Göteborgs universitets grundlärarutbildning. Inom grundlärarutbildningen för F–3 genomsyrar RME den första matematikkursen.

Tre föreläsningar

Uppdragsutbildningen omfattar tre tillfällen à 3 timmar, följt av seminarier à 2 timmar. Seminarierna kan med fördel förläggas till separata dagar. Antal träffar och upplägg kan anpassas utifrån behov och önskemål.

Om föreläsarna

Utbildningen ges av Christina Skodras och Susanne Frisk, adjunkter på Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. De har tillsammans med kollegor utvecklat en kurs baserad på Realistic Mathematics Education (RME), vilket belönades med Göteborgs universitets pedagogiska pris 2019.  

  • Susanne Frisk har lång erfarenhet av undervisning inom grundlärarprogrammet. Hennes intresseområde är att utveckla undervisningen så att studenterna får verktyg och  modeller, som exempelvis tallinjen, som hjälper elever att visualisera matematiken och göra den mer tillgänglig och begriplig. Fokus ligger särskilt på progressionen inom grundläggande taluppfattning och aritmetik, men även på geometri och statistik.  
  • Christina Skodras har lång erfarenhet av undervisning inom grundlärarprogrammet. Hennes intresseområde är att utveckla undervisningen med fokus på matematiska samtal och tydlig progression, detta för att studenterna i sin tur kan göra matematiken mer tillgänglig och begriplig för eleverna. Särskild vikt läggs vid grundläggande taluppfattning och aritmetik.  

Kontakt

Kontakt uppdragsutbildning IDPP

Digitalisering i skolan

Digitalisering av skola och utbildning – för vem, varför och hur?

För att skapa en likvärdig skola behöver samhället och skolan återta kontrollen över den digitala tekniken så att den anpassas till skolan, lärare och elevers behov. 

Digitaliseringen av skola och utbildning har under alltför lång tid drivits av en expansiv digital utbildningsmarknad där stora IT koncerner varit tongivande både gällande vilken digital teknik och vilka kompetenser elever och lärare behöver. Under det senaste året har vi bevittnat en politisk backlash gällande elevers användning av teknik i undervisning. I båda fallen sker detta utan några politiska direktiv om hur skolan ska hantera digitaliseringen. Numera är skolan i likhet med andra institutioner och verksamheter inbäddad i en digital infrastruktur som består av olika digitala plattformslösningar som formar såväl utbildningens innehåll som lärares arbete, undervisningen och elevers lärande. 

Om föreläsningen

Föreläsningen kommer att genom en kritisk tillbakablick på skolans digitalisering vända blicken mot framtiden att adressera ett antal viktiga frågor som kommande generationers digitala teknologier behöver anpassas till. Föreläsningen är ungefär en timme.

Om föreläsaren

Catarina Player-Koro är professor i Pedagogiskt arbete vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. 

Hennes forskning handlar om skolans digitalisering och har haft både undervisningens innehåll och frågan om skolan digitalisering från ett mer politiskt (policy) perspektiv i fokus. Forskningen utgår från en kritisk granskning av den teknikdeterministiska diskursen om att digital teknik har en förmåga att revolutionera undervisning, skola och utbildningssystem. 

På senare år har hon studerat konsekvenser av IT-industrins ökade inflytande på digitaliseringsfrågan men också hur digitala plattformar påverkar undervisning, lärare och skolors arbete och i förlängningen också utbildningssystem. 

Kontakt

Kontakt uppdragsutbildning IDPP

Svenskdidaktik

Just nu erbjuder vi tre olika föreläsningar inom svenskdidaktik.

Ekon i svenskämnet

Ekon i svenskämnet. Vad spelar ämnets historia för roll för hur vi uppfattar ämnet idag?

Svenskämnets utveckling hänger intimt samman med utbildningspolitiska satsningar, ända sedan inrättandet av folkskolan 1842. I den här föreläsningen får du förståelse för ämnets framväxt. Jag uppmärksammar hur nationalistiska strävanden har påverkat ämnets utveckling, liksom synen på barn och barnuppfostran. Läromedel från två århundraden visas fram som exempel - genom detta blir det tydligt hur stavningsreformer och läsutvecklingsprogram har avlöst varandra. 

Målet är att du som lyssnar ska kunna förstå vad som påverkat och påverkar din egen lärargärning, och att du genom detta ska ges möjlighet att själv kunna positionera dig i förhållande till nya (och äldre) direktiv om hur undervisning i ämnet svenska ska bedrivas.

Om föreläsaren Anna Lyngfelt

Anna Lyngfelt är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska och har lång erfarenhet av arbete i lärarutbildningen. 

Textsamtal som grund för läsning och skrivande

Föreläsningen tar upp olika perspektiv på hur textsamtal kan arrangeras i syfte att läsa ”på, mellan och bortom raderna” samt för förståelsen av textens roll i sig. Den belyser även hur ett fokus på helheten respektive delarna av en text, kan stötta djupläsningen och därmed också läsförståelsen: såväl i stunden som för utvecklingen av strategier för kommande läsning. Föreläsningen tar sin utgångspunkt i en tredelning av texter: 

  • Texter är idémässigt förankrade i ett innehållsligt fält.
  • Texter är/har förebilder det vill säga står i textstrukturell relation till olika sorters genre- och modellbegrepp och -traditioner.
  • Texter är slutligen mellanmänskligt funktionella i bemärkelsen orienterade såväl ”bakåt” i tid, ”framåt” och i ”nuet” gentemot en eller annan textuell dialogpart och/eller mottagare.

Föreläsningen är en grund som kan byggas på med ytterligare angreppssätt för att specificera antingen läsforskningsperspektiv – till exempel lässtrategier – eller skrivforskningsperspektiv med olika modeller för skrivundervisningens och skrivutvecklingens syften. Den går att vinkla mot skönlitterära texter eller sakprosa, alternativt både och. Det går också att ta fram ett upplägg som innebär ett mångfacetterat fokus avseende skolans olika ämnen, dock företrädesvis inom SO-, NO- och språkämnen. I ett sådant upplägg anlägger vi även ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt (SKUA).

Om föreläsaren Mikael Nordenfors

Mikael Nordenfors är lektor i svenska med didaktisk inriktning och verksam som chef för avdelningen ämnesdidaktik med inriktning svenska, samt som föreståndare för Enheten för akademiskt språk. Mikael har lång erfarenhet av undervisning och utvecklingsuppdrag inom lärarutbildningen vid Göteborgs universitet, samt mångårig erfarenhet av arbete inom högstadiets svensk- och SO-ämnen. Han har även arbetat med Skolverkets fortbildningssatsning Läslyftet men också med andra fortbildningsinsatser för verksamma lärare. Mikael är också författare till boken Elevernas texter som används för den här uppdragsutbildningens syften.

Skrivundervisning 

Skrivundervisning för lärande, kommunikation och kreativitet – vetenskapligt grundad skrivundervisning i skolans olika ämnen

Hur kan skrivundervisning stärka elevers lärande, förmåga att kommunicera och vara kreativa? Denna uppdragsutbildning riktar sig till lärare och skolledare som vill arbeta mer systematiskt med undervisningsutveckling på vetenskaplig grund.

Uppdragsutbildningen kan bokas från våren 2026 och består av tre föreläsningar. Syftet är att ge fördjupad förståelse av skrivande som lärandeprocess, som kommunikation och som kreativitet för att utveckla undervisningen i skolans olika ämnen. 

Tre föreläsningar

Föreläsningarna är tillgängliga för bokning både som enskilda tillfällen och som paket och de kan genomföras digitalt eller på plats. Föreläsningarna målgruppsanpassas efter önskemål. Det finns möjlighet att kombinera föreläsningarna med arbetspass där deltagarna tillämpar innehållet i konkret undervisningsplanering.

  1. Skrivande som lärande och tänkande för ämnesfördjupning
  2. Skrivande som kommunikation
  3. Kreativt skrivande

Om föreläsaren Erika Sturk

Erika Sturk är lektor i svenskämnet och hennes forskningsintressen rör skrivande och skrivundervisning. Hon har lång undervisningserfarenhet i grundskolans högre åldrar och på lärarutbildningen. Erika har också arbetat som utvecklingsledare inom språk-, läs- och skrivutveckling och med professionsutbildning för lärare bland annat inom Läslyftet. Hon har också skrivit kapitel och böcker för lärare och lärarstudenter om skrivande, exempelvis Skriva för att delta: om kommunikativ skrivundervisning.

Kontakt

Kontakt uppdragsutbildning IDPP