Arabiska, Grundkurs 1, del I

Anmälningskod
GU-23813

Kort om kursen

Du tränar på grundläggande muntlig språkfärdighet i arabiska samt får en introduktion till den arabiska kulturen.

Om utbildningen

Kursen består av två delkurser.

Delkursen Introduktion till arabiska syftar till att ge en introduktion till den arabiska språksituationen och förhållandet mellan talad och skriven arabiska. Kursen innehåller en genomgång av allmän arabisk grammatik (främst genus- och personböjning och bestämning) och fonetik, liksom av den moderna standardarabiskans uttal och skriftsystem. Du tränar på din kommunikativa förmåga genom enkla hälsnings- och artighetsfraser. Delkursen ger dessutom en orientering om arabisk identitet och kulturgemenskap.

Delkursen Arabiskans grunder innehåller genomgångar av arabiska nominalfraser och enklare verbfraser, skriftliga och muntliga övningar i meningsbyggnad, liksom träning i läsning av ovokaliserade texter. En stor del av kursen ägnas åt att bygga upp ett grundläggande ordförråd.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval