Publika djupintervjuer med forskare om vetenskap och samhällsengagemang

Hur påverkar det vetenskapen, att även forskaren är en människa? I höst fortsätter serien djupintervjuer om vetenskap och samhällsengagemang under rubriken "Forskaren som aktivist".

Vissa forskare säger sig vara aktivister, andra anklagas för att vara det. Men vad innebär forskarens samhällsengagemang? Är den personliga drivkraften ett problem eller kan den utveckla forskningen? Vad krävs för att vara vetenskapligt professionell och hur hanterar forskaren den ädla konsten att sitta på dubbla stolar?

Strax innan covid-19 slog klorna i samhället och drabbade de offentliga scenerna satt Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi, i en djupinterinvju på Kvartersscenen 2Lång och diskuterade vetenskap och samhällsengagemang i relation till vad som då ännu inte hade deklarerats som en global pandemi. Tidigare på samma scen hade statsvetarna Ulf Bjereld och Bo Rothstein samt genusvetaren Mia Liinasson suttit i liknande intervjuer utifrån sina respektive forskningsspecialiteter. Intervjuerna har dragit fulla hus, och då Agnes Wold satt på scenen ringlade kön längs Andra långgatan när lokalen fick stänga.

Parallellt har djuplodande forskardiskussioner pågått i seminarier på Jonsereds herrgård. Och i höst fortsätter serien Jonseredsseminarier med "Forskaren som människa - om forskningens inre liv" tillsammans med sociologen Stefan Svallfors, huvudsekreterare vid Vetenskapsrådet för Avdelningen för humaniora och samhällsvetenskap, sociologen Emma Engdahl och matematikern Olle Häggström. Här kan du läsa mer om det kommande seminariet.

Kommande djupintervjuer

Den populära serien djupintervjuer fortsätter samtidigt. Nu i direktsändning online från Göteborgs litteraturhus, och i januari kanske serien kan vara tillbaka på Kvartersscenen 2Lång.

3/11 kl 19.00
Forskaren som aktivist: Olle Häggström
Artificiell intelligens kan innebära både möjligheter och hot. Möt Olle Häggström, framtidsforskare och professor i matematisk statistik vid Chalmers tekniska högskola, i ett samtal om vetenskap, samhällsengagemang och varför den tekniska utvecklingen borde präglas mer av försiktighet än hallelujastämning.
I direktsändning från Göteborgs litteraturhus

8/12 kl 19.00
Forskaren som aktivist: Catharina och Håkan Thörn
Hon är lektor i kulturvetenskap, han är professor i sociologi. Möt äkta makarna Catharina och Håkan Thörn i ett samtal om vetenskap och livet som forskarpar med stort engagemang i globalisering, samhällsbyggnad, stadsutveckling och sociala rörelser.
I direktsändning från Göteborgs litteraturhus

27/1 2021 kl 19.00
Forskaren som aktivist: Stellan Vinthagen
Möt Stellan Vinthagen, världens första professor i fredligt motstånd vid University of Massachusetts och som har saboterat kärnvapenbestyckade ubåtar och suttit i fängelse flera gånger, i ett samtal om vetenskap och samhällsengagemang.
Kvartersscenen 2Lång
Här kan du läsa mer om programmet

Programserien sker i samverkan med Folkuniversitetet.

Länkar till programmen online kommer att publiceras inför programmen. För mer information om programserien, välkommen att höra av dig till jonseredsherrgard@gu.se.

Mycket välkomna!