Sociologipodden
Foto: Gunnar Jönsson

Premiär för podd om samhällsfenomen och litteratur

Idag släpps det första avsnittet av Sociologipodden med Emma Engdahl och Håkan Thörn som programledare. Samtalsserien kommer i första hand att presentera aktuell forskning i intervjuformat. Varje avsnitt innehåller även tips på aktuell och klassisk litteratur.

Varje månad kommer Sociologipodden ge ut ett nytt samtal med fokus på forskning och litteratur. Det blir fördjupningar, förklaringar och förtydliganden.

Håkan Thörn
Foto: Gunnar Jönsson

- Vi väjer inte för det svåra men man ska inte behöva vara insatt på förhand i de ämnen och teorier vi presenterar, säger Håkan Thörn.

Vi väjer inte för det svåra men man ska inte behöva vara insatt på förhand i de ämnen och teorier vi presenterar.

Emma Engdahl och Håkan Thörn ser fram mot att fördjupa sig i olika ämnena tillsammans med inbjudna gäster. De fem första avsnitten handlar om förhållandet mellan människan och naturen i det kapitalistiska samhället, sexuella trakasserier och ohälsa på arbetsplatser, förhållandet mellan klimatforskning och politik, menssociologi samt informell styrning och kontroll vid Försäkringskassan.

Katastrofer och förstörelse - det nya normala?

Gäst i det första avsnittet är Carl Cassegård, professor i sociologi. Samtalet utgår från hans nya bok, där han presenterar en ny tolkning av människans förhållande till naturen i det kapitalistiska samhället, där katastrofer och förstörelse har blivit ett ”normaltillstånd”.

Emma Engdahl
Foto: Gunnar Jönsson

- Idén om att våra känslor av chock, förvåning, oro och depression är viktiga för att kunna kritisera det samhälle vi lever i och vårt förhållande till naturen, är något jag kommer lägga på minnet, säger Emma Engdahl.

Idén om att våra känslor av chock, förvåning, oro och depression är viktiga för att kunna kritisera det samhälle vi lever i och vårt förhållande till naturen, är något jag kommer lägga på minnet.

Interaktionen mellan programledarna beskrivs som hjärtlig, intensiv och med glimten i ögat.

- Vi räds inte att ge uttryck för olika åsikter och analyser, och sen blir det en del skratt också. Eftersom sociologin enligt oss är den mest spännande disciplinen kommer den förhoppningsvis att öppna dörrar till nya kunskaper och insikter för lyssnarna, avslutar Håkan Thörn.

Klicka här för mer information om kommande avsnitt och hur du lyssnar.

Om programledarna

Emma Engdahl och Håkan Thörn är professorer i sociologi vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet. Engdahls forskning handlar bland annat om de sociala villkoren för självutveckling och självförverkligande, samt det mänskliga känslolivet och dess betydelse för rationellt handlande och demokrati. Thörn har framför allt forskat om sociala rörelser och makt, ofta med fokus på staden och alltid med ett intresse för hur globala processer påverkar vårt vardagsliv.

Kontakt: Håkan Thörn, 073-045 6944, hakan.thorn@gu.se
Emma Engdahl, 076-831 8888, emma.engdahl@gu.se