Familjetillhörighet och kontakt med ursprungsfamilj efter vårdnadsöverflyttning

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
Projekttid
2022 - 2024
Projektägare
Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete

Finansiär
Projektet finansieras med forskningsmedel stiftelsen Allmänna barnhuset.

Kort beskrivning

Projektet vill ge en fördjupad kunskap om hur familjetillhörighet och kontakt med ursprungsföräldrarna utvecklas efter en vårdnadsöverflyttning.

Bakgrund

Socialnämndens skyldighet att överväga vårdnadsöverflyttning för barn i samhällsvård har skärpts i svensk lagstiftning, i syfte att garantera barnets rätt till stabilitet och trygghet genom att få bo kvar i ett familjehem där det rotat sig. Samtidigt anger Barnkonventionen att ett barn har rätt att regelbundet upprätthålla ett personligt förhållande till och direkta kontakter med båda föräldrarna, utom då detta strider mot barnets bästa.

Syfte

Studiens syfte är fördjupad kunskap om hur familjetillhörighet och kontakt med ursprungsföräldrarna utvecklas efter en vårdnadsöverflyttning. I forskningsprojektet deltar en kommun som genomfört ett större antal vårdnadsöverflyttningar de senaste åren.

Mer forskning om socialt arbete

Forskare vid Institutionen för socialt arbete studerar sociala problem, deras orsaker och konsekvenser för individ, grupp och samhälle.

Om forskningsverksamheten vid Institutionen för socialt arbete

Forskningsprojekt hos oss bedrivs inom forskningsplattformar och i forskningsnätverk. I plattformarna och nätverken medverkar både enskilda forskare och forskargrupper.