Teaterlärarstudenter diskuterar på scenen i en black box
Foto: Natalie Greppi

Dramadidaktik 1: Det pedagogiska ledarskapet i lek och gestaltning

MVK951
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Eftermiddag
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15340
Ansökan stängd

Kort om kursen

Vill du lära dig hur drama och dramapedagogiska metoder kan användas som verktyg inom förskola, grundskola, gymnasieskola och studieverksamhet med unga vuxna?

Om utbildningen

Den här kursen behandlar drama utifrån praktiska övningar och teoretiska perspektiv. Du utvecklar din fantasi och skapar förmåga och tränar på att använda kropp, röst och mimik i dramapedagogisk gestaltning. Vidare lär du dig att planera och genomföra dramapedagogiskt arbete i grupp. I den här kursen bygger drama på en demokratisk grundsyn, vilket präglar arbetssättet. Utifrån gemensamma reflektioner i gruppen utvecklar du olika perspektiv på exempelvis mångfald, jämlikhet och jämställdhet.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Alternativt urval (erfarenhet av pedagogiskt arbete) på max 30% av platserna. Övriga platser tillsätts på betyg och högskoleprov. Erfarenhet av pedagogiskt arbete ska styrkas med intyg från arbetsgivare där anställningens längd och omfattning framgår. Antal månader på minst halvtid räknas i urvalet.

Så är det att plugga

Undervisningen

Höstterminen går kursen på torsdagseftermiddagar (med reservation för att det kan komma att ändras).

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler