Studenter lyssnar uppmärksamt
Foto: Johan Wingborg

Social utveckling genom estetiska lärprocesser

MVK899
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15329
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen vänder sig till dig som studerar till eller är verksam som lärare, fritidspedagog, socionom eller studie- och yrkesvägledare. Den syftar till att ge dig inblick i och förbereda dig för undervisning inom skolans värdegrundsarbete.

Om utbildningen

Vi jobbar med estetiska lärprocesser där musik, drama, bild och dans används som medel. Motivationslyftet by Star for Life är metoden vi använder för att strukturerat och forskningsbaserat träna barn och ungdomars självledarskap och ansvarstagande för skolarbete, hälsa och samhälle. Andra sociala didaktiska modeller som El Sistema och pedagogista berörs och problematiseras också.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt 60 högskolepoäng inom lärarutbildning eller barn-och ungdomsvetenskaplig utbildning. Alternativt socionom- eller studie- och yrkesvägledarexamen, med ett års yrkeserfarenhet inom skolväsendet

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen går på veckoslut/helger.

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler