Bild
Pedagogen hus B på hösten
Foto: Anna-Lena Lundqvist
Länkstig

Konferens om utbildning som möter framtidens utmaningar

I mitten av november var det fokus på miljö- och hållbarhetsutbildning på Pedagogen vid Göteborgs universitet. Då anordnades den nordiska konferensen om miljö och hållbarhetsutbildning för femte gången. Ett 70-tal forskare var på plats för att presentera och diskutera forskning om ämnet.

– Forskning om miljö- och hållbarhetsutbildning är avgörande eftersom frågor om miljö och hållbar utveckling är centrala för allas vår överlevnad. Hur ska vi hantera klimatförändringarna, hur kan vi stärka och utveckla demokratiska och rättvisa samhällen? Och hur undervisar vi om dessa komplexa frågor? Det är sådant som forskning om miljö- och hållbarhetsundervisning arbetar med, säger Ebba Lisberg Jensen, en av arrangörerna av konferensen.

Inte bara kunskap

Bild
Keri Facer
Keri Facer var key note på konferensen.

En av huvudtalarna var Keri Facer, professor i Educational and Social Futures vid universitetet i Bristol. Hon påminde under sin föreläsning om att utbildning inte bara handlar om kunskap utan även om att lära ut förmågan att tänka kritiskt och agera ansvarsfullt. Kassahun Weldemariam som var med och arrangerade konferensen nämner även han betydelsen av en pedagogik och läroplan som främjar kritisk reflektion och ansvarstagande för komplexa miljö- och samhällsfrågor.

– Det är viktigt att det finns akademiska miljöer där det finns utrymme för allvarliga samtal. Under en konferens som den här finns möjlighet att tänka tillsammans om vad utbildning kan betyda i tider med klimatförändringar och snabba samhällsförändringar, säger Kassahun Weldemariam.

Bild
Jonas Andreasen Lysgaard
Jonas Andreasen Lysgaard var en av två key notes.

Jonas Andreasen Lysgaard, docent vid Danish School of Education vid Aarhus universitet var en av de två huvudtalarna. Han beskrev hur den nordiska miljö- och hållbarhetsutbildningsforskningen växt fram och utvecklats och vilka forskningsinriktningar som finns idag. Han lyfte under sin föreläsning även fram hur Institutionen för didaktik och pedagogisk profession är ”the new powerhouse” inom forskningsfältet miljö- och hållbarhetsutbildning i Norden.

– Det vill vi naturligtvis gärna vara, så vi fortsätter med att intensifiera arbetet, säger Ebba Lisberg Jensen.

Med olika perspektiv

Under konferensen fick deltagarna under parallella sessioner möjlighet att lyfta och diskutera ämnet på olika sätt. Där lyftes allt från biologisk mångfald, miljöteknik och politik till mer existentiella frågor som hopp och rädsla och klimatångest. Beniamin Knutsson var en av arrangörerna och talar om hur viktigt området är. 

– Världen står inför enorma hållbarhetsutmaningar. För att förstå vad dessa utmaningar betyder för, och hur de kan mötas genom utbildning så behövs vetenskaplig kunskap. Forskning om miljö- och hållbarhetsutbildning bidrar med det, säger Beniamin Knutsson.

Nytt forskningsprojekt

Bild
Beniamin Knutsson
Beniamin Knutsson
Foto: Mikael Zanqrelle

I sin presentation talade han om ett nytt projekt finansierat av Vetenskapsrådet, Miljö- och hållbarhetsutbildning i den dubbla krisens tid. I det ska han tillsammans med kollegan Linus Bylund undersöka hur demokratiska och miljömässiga mål förenas i svensk miljö- och hållbarhetsutbildning och vilka problem och möjligheter som kan uppstå.

– Vi står inför en klimatkris. Detta ekologiska nödläge sammanfaller med stora demokratiska utmaningar. Trots att skolan förväntas stärka både demokrati och miljömedvetenhet vet vi väldigt lite om hur väl dessa mål faktiskt låter sig förenas i praktiken, säger Beniamin Knutsson.

Projektet pågår under en treårsperiod och ska bygga på intervjuer, observationer och textanalys av initiativ och skolor som på olika sätt arbetar med demokratisk orienterad hållbarhetsutbildning. Tanken är att undersöka hur demokratiska och miljömässiga mål förenas i svensk miljö- och hållbarhetsutbildning och vilka problem och möjligheter som kan uppstå. 

Av: Johanna Gunnarsson

Mer information
  • Miljö- och hållbarhetsutbildning handlar om utbildning och undervisning som ska gynna lärande om miljö, klimat och hållbar utveckling och göra elever och studenter bättre rustade att möta nutidens utmaningar och bidra till att samhället förändras mer hållbart.
  • Konferensen ”Nordisk forskningskonferens om miljö och hållbarhetsutbildning anordnades för femte gången. Arrangör denna gång var Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. Nästa konferens anordnas i Norge 2027.