Forskare vid GU har störst inflytande över offentlig sektors digitalisering

Dagens Samhälle publicerade nyligen en lista med de 30 personer som de anser har störst inflytande över digitaliseringen i offentlig sektor. Toppar listan gör Marcus Matteby, samverkansdoktorand vid Institutionen för tillämpad IT. På fjärde plats kommer Johan Magnusson, professor i informatik vid samma institution.

Marcus Matteby
Foto: Sundsvalls kommun

I listan över de mest inflytelserika personerna finns bland annat chefer, föreläsare, politiker och forskare. Både formell och informell makt har vägts in.

Marcus Matteby, som inleder listan, är samverkansdoktorand inom ramarna för forskarskolan Digital förvaltning vid Göteborgs universitet, samt IT-direktör/CIO för Sundsvalls kommun. I motiveringen lyfts Marcus Mattebys förmåga att åstadkomma saker och inspirera människor fram. Han har drivit ett viktigt arbete med en digital infrastruktur i Sundsvall, som 2022 utnämndes till årets digitaliseringskommun av DIGG (Myndigheten för digital förvaltning).

Johan Magnusson
Foto: Johan Wingborg

På listans fjärdeplats står Johan Magnusson, som är professor i informatik och initiativtagare till forskarskolan som Marcus Matteby är knuten till. Han beskrivs av Dagens Samhälle som en ”provokatör” som ”vidgar perspektiven”. Johan Magnusson belyser ofta med sin forskning och sina debattinlägg vikten av att driva den digitala utvecklingen framåt i offentlig sektor för att kunna tillhandahålla en jämlik nivå av digital service för sina invånare.

Läs hela listan i Dagens Samhälle (betalvägg).

Läs mer om forskarskolan Digital förvaltning.