Bilden visar prover strukna på ett vitt papper av olika typer av tjära
Tjärprover. Projektgruppen inom "Småskalig framställning och förmedling av furutjära" lär känna tjäran bättre.
Foto: Linda Lindblad

Småskalig framställning och förmedling av furutjära

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2021 - 2023
Projektägare
Hantverkslaboratoriet, Institutionen för kulturvård

Finansiär
Svenska kyrkan, Riksantikvarieämbetet (Länsstyrelsen Dalarna) och Göteborg

Kort beskrivning

Det behöver tillverkas mycket mer furutjära i Norden för att på ett hållbart sätt förvalta kulturhistoriska byggnader med tak av trä. Hantverkslaboratoriet ska utveckla handledningar om tillverkning av tjära skörd av lämplig råvara samt starta ett nätverk för de som är intresserade av att veta mer. Tillverkningsmetoderna kan vara både traditionella så som milor och nyskapande i form av olika ugnstyper. Projektet ska dessutom bidra till kunskapsuppbyggnaden om vad som är tjära av god kvalitet. Projektet genomförs av Hantverkslaboratoriet, Göteborgs universitet i samverkan med Linköpings och Västerås stift.
Under projekttiden utarbetas och testkörs ett koncept kallat ”Tjärförmedling” i Västerås stift, för att lyfta fram efterfrågan på lokalt framställd tjära och garantera avsättning för de entreprenörer och ideella som vill producera tjära

Syfte

Det långsiktiga syftet är att stimulera inhemsk småskalig framställning av furutjära. Genom ökad tillgång på råvaran furutjära vilket ges förutsättningar för hållbar förvaltning av kyrkobyggnader med trätak. För att stimulera lokal och småskalig framställning, inriktas aktiviteterna i detta projekt på att ta fram handledningar för småskalig tillverkning med olika metoder.

Resultat

- Ta fram ta fram minst två koncept med manualer och instruktioner för småskalig tillverkning, dalbränd (eller motsvarande autoterm tillverkning) och ugnsbränning med murad ugn och/eller retort (autoterm eller alloterm) som kan användas av potentiella tillverkare med dokumentation för egenkontroll osv.

- Utveckla handledning för vilka kvalitetskrav som ska uppfyllas samt hur dessa ska redovisas av mindre tillverkare.

- Utveckla en modell för tjärförmedling på stiftsnivå som kan användas av övriga stift. För att förmedla efterfrågan samt säkerställa uppköp av furutjära från småskaliga tillverkare som uppfyller de kvalitetskrav som ställs.

Mål

Det långsiktiga målet är stärkt processkunskap inom framställning av furutjära genom handledningar samt kvalitetskriterier. Tillsammans med samordning av efterfrågan och förmedling av tillgång på furutjära gynnas en marknadssituation som på sikt fungerar och blir bärkraftig i sig själv.

Bilden visar en hög med tjärstubbar upplagd intill en väg på skogsmark
Foto: Linda Lindblad
Bilden visar en hand som pekar på sprickor i en tallstam
Foto: Linda Lindblad