Sydamerikas arkeologi: Amazonas och Inka och deras föregångare

Anmälningskod
GU-20005

Om utbildningen

Vilka var de förhistoriska kulturerna i Sydamerika? Vilka likheter och skillnader utmärkte deras respektive historia och kultur? Hur livnärde sig människor i de olika kulturerna? Hur såg deras samhällsstruktur, städer, byggnader och landsbygd ut? Vilken religion praktiserade de och vilken betydelse hade religionen i deras vardag? Vilken var relationen mellan samhälle och miljö? Med de frågorna som utgångspunkt syftar kursen till att ge en bred orientering om de förhistoriska kulturernas arkeologi, övergripande samhällsförändringar och människors livsvillkor fram till tiden för kontakten med européerna runt 1500. Kursen ger en bred introduktion till kulturutvecklingen i Sydamerika, och gör därefter en djupdykning i Andernas och Amazonas förhistoria.

Kursen består av två delmoment:
1. Inka och deras föregångare (The Incas and their Ancestors, 10 hp)
2. Amazonas förhistoria (The Prehistory of Amazonia, 5 hp)

Behörigheter och urval

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Så är det att plugga

Lokaler

Du hittar Institutionen för historiska studier i Humanistens lokaler på Renströmsgatan 6. Vår personal sitter på plan 5 och 6.