Pedagogiskt ledarskap för didaktisk utveckling
Kort om kursen
Vill du fördjupa din förståelse för pedagogiskt ledarskap, lärande och undervisning? Denna kurs ger en bred och aktuell inblick i lärandets processer och ledarskap för lärande. Vi utforskar situationer av undervisning och lärande på individ-, grupp- och samhällsnivå i olika utbildningssammanhang och betydelsen av den pedagogiska ledarens roll.
Om utbildningen
Du får ta del av forskning, diskutera teoretiska perspektiv och praktiska tillämpningar samt fördjupa dig i situationer där undervisning pågår respektive situationer där lärande eventuellt uppstår.
Kursen ger dig en djupare förståelse för historiska och internationella perspektiv på pedagogiskt ledarskap, vilket skapar en bredare kontext för att analysera dagens utmaningar med att leda för barns- och elevers lärande inom utbildning på olika ledarnivåer.
Oavsett om du redan arbetar inom utbildning, planerar en framtid inom forskning eller helt enkelt vill fördjupa din förståelse för ledarskap, undervisning och lärande i samspel, ger denna kurs dig kunskaper och verktyg för att analysera och påverka undervisning och lärande samt skapa strategier för ett lärande pedagogiskt ledarskap.
Följande tre delteman ingår:
Den pedagogiska ledarens roll i utbildningsverksamhet
I det första temat introduceras, diskuteras och problematiseras centrala begrepp, perspektiv och teorier inom forskningsfältet skolledarskap. Särskilt uppmärksammas vad det innebär att ta sig an ett utbildningsledarskap i ett samtida sammanhang när ledare ställs inför förväntningar om att leda, utveckla, förändra och förbättra pedagogisk och didaktisk utveckling. Perspektiv på pedagogiskt ledarskap introduceras och relateras till skolledares och lärares lärande och professionella utveckling.
Pedagogiska handlingar och strategier. Leda, utveckla och analysera undervisning
Det andra temat fördjupar området pedagogiska handlingar och strategier för att leda, utveckla och analysera undervisning. Lärandeteorier och didaktiska frågeställningar beaktas. I kursen relateras området till ledares och lärares lärande.
Studerandes livsvillkor i samspel med lärmiljöer
Kursens tredje tematik ger möjlighet att fördjupa sig i och studera lärsituationer, lärmiljöer och lärprocesser utifrån egen praktik eller omgivning. Såväl kognitiva som sociala och kontextuella faktorer beaktas i teori och praktik.
Behörigheter och urval
Behörighet
Filosofie kandidatexamen med 180 högskolepoäng inom huvudområdet pedagogik, pedagogik och didaktikeller lärarexamen med minst 180 högskolepoäng, eller motsvarande kunskaper. även annan examen med 180 högskolepoäng på grundnivå kan efter särskild prövning ge behörighet om examensarbetet varit inriktat mot huvudområdet.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp
Så är det att plugga
Undervisningen
Kursen ges på halvfart vilket innebär att du behöver ägna ca 20 timmar per vecka åt dina studier. Undervisningen sker på distans med digitala träffar vissa tisdagar mellan kl. 16 och 19, övrig tid disponerar du själv.
I kursen får du ta del av föreläsningar, litteraturseminarier och gruppdialoger samt genomföra individuella uppgifter där du studerar undervisnings och lärsituationer för att senare redogöra, analysera och diskutera dessa muntligt och skriftligt med stöd i kursens föreläsningar och litteratur.
Under våren 2026 träffas vi digitalt på zoom vid ett antal tillfällen på tisdagar mellan kl 16:00 och 19:00. Datum presenteras några veckor innan kursstart.